För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Plötsligt smäller det! Är du beredd?

Skulle du klara av att rida ut stormen om ditt företag plötsligt råkade ut för en kris? Borde något ha gjorts annorlunda för att undvika skadan? Om svaret är ja så finns där inte bara svår kommunikation att arbeta med, utan en kris att hantera.
Är du beredd om en kris dyker upp?

Ordet kris väcker olika tankar till liv beroende på vem som hör det. För en skogsägare kan krisen komma med en storm som fäller träd. För en byggfirma kan det handla om en arbetsplatsolycka. Borde något ha gjorts annorlunda för att undvika skadan? Om svaret är ja så finns där inte bara svår kommunikation att arbeta med, utan en kris att hantera.

Men kriser har inte bara fysiska orsaker. De kan även handla om att man som företagare gör ett förkastligt uttalande eller beter sig på ett sätt som orsakar en storm i media och får kunder, leverantörer och allmänheten att reagera kraftigt. Ett uppmärksammat exempel är hur före detta finansministern Anders Borgs agerande på en fest i skärgården häromåret fick stora konsekvenser för hans affärsuppdrag. Eller se bara på konsekvenserna av #metoo-krisen i Svenska Akademin.

Lyssna på Företagarpodden #299: Ledarskap i kristider

Alla företag har kända eller okända problem

Den obekväma sanningen är att alla företag har kända eller okända problem. Plötsligt ”smäller det”. Ett problem blir akut och vips har man har en kris på halsen. Därför har Företagarna slutit ett jouravtal med en av de mest erfarna kommunikationsbyråerna i Sverige, Hallvarsson & Halvarsson. Genom Företagarna Krisjour finns hjälp att få om krisen kommer.

– Krisens första timmar är avgörande och det är oftast där man som företagare behöver hjälp. Trots att man inte har hela bilden klar för sig i början så gäller det verkligen att göra rätt och säga rätt för att i slutändan komma ut med intakt förtroende och bibehållen affärsverksamhet.

aa4ca720b0d93a81_800x800ar.jpg

- Vi som kriskonsulter kan bidra med handfasta råd. Och vi bidrar också med råd om vad man absolut inte ska göra och säga, säger Theo Martins (lilla bilden) som arbetar med strategisk rådgivning på Hallvarsson & Halvarsson och är specialiserad på risk- och krissituationer.

Alldeles för långsam ur startblocken

Enligt Theo Martins är ett vanligt misstag många gör att inte ta krisen på allvar förrän det är för sent. Man är alldeles för långsam ur startblocken. Det beror ofta på att de flesta aldrig upplevs en liknande situation förut. Han är noga med att poängtera att Hallvarsson & Halvarsson inte kommenterar olika kriser, eftersom det är omöjligt att ha hela bilden klar för sig från utsidan.

Naturligtvis kan de inte heller kommentera de fall där de stått till tjänst, men det finns allmänna råd och förhållningssätt. Ett är att riskinventera sin verksamhet och lägga upp konkreta planer, men det är viktigt att veta att det är svårt att göra rätt i skarpt läge.

Vid en kris ställs allt på ända. Kunder och leverantör ligger på och undrar vad det är som händer. Medarbetare och deras anhöriga blir oroliga. Journalister skriver om vad som händer och det talas i sociala medier på ett sätt som ofta känns orättvist. 

Var steget före

Det Theo Martins och andra erfarna kriskonsulter då möter är ofta människor som känner sig helt överrumplade och tvingas till snabba åtgärder.

– Det finns ett gammalt utryck som lyder ”Bättre att styra och ställa än att bli styrd och ställd” Det gäller verkligen i fråga om krishantering. Har man ägnat sig åt förebyggande arbete är det allra bäst, men den som inte hunnit med det har ändå chansen att komma ner på fötterna med kraftfullt och snabbt agerande och kommunikation, säger Theo Martins.

Företagarna juridiska rådgivning

Till juridiska rådivningen

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.