Tobias Adielsson Strålkastaren på brott mot företagare
I skenet av ett gatljus efter en gemytlig kväll på en lokal pub med vänner, stötte jag på en bekant som nyfiket frågade om vad som hände i mitt liv. Jag berättade att jag precis börjat hos Företagarna, som näringspolitisk expert, med fokus på brott mot företagare.
Ett intensivt ljus tändes då i hans ögon, och han delade sedan raskt med sig av en egen erfarenhet av ett inbrott där dörren till hans företags industrilokal hade blivit uppbruten och koppartråd stulits.
Stopp, vänta lite. Visst anmälde du? Min fråga kom med en viss misstänksamhet.
Nej, min bekant hade inte ens hade anmält brottet. Besväret med att ens försöka nå polisen, kombinerat med en förväntan om att det inte skulle leda någonvart, hade avskräckt honom.
Hur brottsutsatta är egentligen företag?
Många företagare anmäler inte brott
Denna tveksamhet att anmäla brott är snarare regeln än undantaget. En rapport som Företagarna gav ut 2022 visade att upp till 70 procent av företagarna avstod från att anmäla brott, en statistik som är oroande i ljuset av BRÅ:s senaste siffror som ändå visar en ökning av anmälda brott. Även med en högre anmälningsbenägenhet skulle vi inte kunna veta hur situationen ser ut – endast för 10 procent av brottskoderna går det utläsa om ett företag blivit utsatt för brott.
Denna bild av verkligheten belyser ett djupare problem. Trots tillgänglig statistik förblir den verkliga omfattningen av brottslighet mot företagare ofta osedd och därmed icke prioriterad. Att ha fakta på bordet är helt enkelt avgörande för att kunna rikta insatser effektivt. Men om företagarna, likt min bekant, känner att deras ansträngningar att rapportera brott är meningslösa, hur kan vi då hoppas på att få en korrekt bild av läget?
Det är här Företagarna, som en röst för företagarsamhället, ska agera. Jag kommer därför att göra mitt yttersta för att göra skillnad. Vi kommer fortsätta arbeta för att förbättra företagarnas kontakt med polismyndigheten, för att säkerställa att anmälningar inte bara görs och tas emot, utan att de också hanteras med det allvar och den uppmärksamhet de förtjänar.
Gör det svårare för kriminella att hitta offer
Varför kan inte polisen ringa upp?
Efter att ha fått höra en liten spontan predikan från min sida så uttryckte min bekant att han trots allt skulle ha anmält, om inte annat för statistikens skull. Men för att förklara sitt agerande jämförde han Polismyndigheten med Skatteverket. Skatteverket har länge strävat efter att vara mer av en serviceorganisation, här borde även polisen kunna arbeta efter att vara mer tillgänglig och tjänstvillig mot företagarna.
I en tid då kundsupport ses som en avgörande del av framgång inom det privata näringslivet, varför skulle inte samma principer kunna tillämpas inom rättsväsendet? Skulle inte polisen till exempel kunna ringa upp en företagare, i stället för att placera dem i en telefonkö?
Då hade min bekant valt att anmäla.
Fakta för att mota brottsligheten
För att stävja den växande vågen av brottslighet mot företagare måste vi först och främst förstå verkligheten de står inför. Vi måste låta det mörka mötas av en väldigt stark strålkastare. För utan företagare som min bekant, och alla andra företagare, skulle verkligen Sverige – som vi känner det – stanna.