För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Varumärkesbyggarna väljer mässmontern

När två veteraner i belysningsbranschen bestämde sig för att bygga ett helt nytt varumärke var de överens om en sak: De skulle aldrig mer ta på sig det enorma arbetet med att stå på mässa. Ändå är det precis det de gör.
Stefan Alderin och Monika Lindström har 10 råd till dig som funderar på att starta ett nytt varumärke. Foto: Tora Sirén.

– Det finns helt enkelt inget som slår det personliga mötet med kunderna, säger Monika Lindström.

Det är öppningsdag på Formex och gångarna i mässhallarna i Älvsjö börjar fyllas med besökare. Trots att antalet utställare minskat drastiskt sedan före pandemin är detta fortfarande Nordens största mässa för inrednings-, design- och presentbranschen. För det nya varumärket Alde & Lind är det en perfekt plats att visa upp produkterna för kunderna, både befintliga och blivande.

– På några få dagar kan vi möta inköpare från hela landet och ge dem möjlighet att verkligen se våra produkter, få känna och klämma på materialen, säger Monika Lindström, som tillsammans med Stefan Alderin startade belysningsföretaget Alde & Lind 2022.

Börjar koatiskt

Nu svävar lampskärmar i olika storlek, tyg och form framför en ljust grön gardin. På bänkar lyser bordslampor bland skärmar på rad. Monika och Stefan lyser nästan också, fast mer av glad förväntan. Några dagar innan mässan slog upp portarna var situationen en helt annan. Faktiskt rätt kaotisk. Medan montern tog form med ställningar, målarfärg, gardiner och möbler upptäcktes att en låda blivit kvar på lagret i Kalmar. Då gällde det att snabbt få till en transport. Det fick bli lådskjuts med busslinjen mellan Kalmar och Stockholm.

Båda halvorna av Alde & Lind har varit länge i branschen. Monika grundade och drev i många år belysningsföretaget Watt & Veke. Stefan kommer senast från Star Trading där han varit försäljningschef.

Marknaden mer svårmanövrerad

Att de två veteranerna slagit sig samman för att bygga upp ett nytt varumärke beror främst på att de helt enkelt inte kan hålla fingrarna borta från lampdesign och produktutveckling.

– Vi har båda upplevt det paradigmskifte som pågår inom handeln där de fysiska butikerna blir allt färre och nätaktörerna allt fler och större. Det gör marknaden svårmanövrerad, säger Monika.

– Många fackbutiker erbjuder helt annan service och kunskap än vad näthandeln gör. Det vet kunderna, men tyvärr är det så att de tar emot hjälpen, tackar och går hem och beställer produkten på nätet för att den är billigare där, fyller Stefan i. Det innebär en balansakt för ett nystartat varumärke.

– Å ena sidan behöver man e-handelsbolagen för att få upp volymen. Å andra sidan vill man behålla sin prisbild och inte bli ett av de varumärken som ständigt finns att köpa med 30–40 procents rabatt. Det är förstås bra för kunden, men inte nödvändigtvis för varumärket, säger Monika.

Fokuserar på butiker

Än så länge har duon därför valt andra kanaler än de stora näthandelskedjorna och fokuserar på de fysiska butikerna. Det ger dem bibehållen kontroll över prisbilden. Att utveckla belysningssortiment för stora kunder och butikskedjor är en annan del av deras verksamhet, men då säljs produkterna under annat varumärke och butikskedjorna sköter prissättningen.

Mässbesökarna blir allt fler. Många stannar till, känner på tyger och ställer frågor. Vissa lägger beställningar direkt. Andra väljer att göra beställningar efter mässan. Och så finns det förstås de som bara tycker det är kul att titta. För många är ett besök på mässan främst ett sätt att spana in nya trender och samla idéer.

– Det finns så många sätt att presentera sitt varumärke och för oss är det fysiska mötet ett viktigt sätt att tala om att vi finns, lika viktigt som att synas på sociala medier. Den stora frågan är hur mässorna kommer se ut i framtiden och hur morgondagens kunder kommer göra sina inköp. Den frågan hade vi gärna haft svaret på, säger Stefan innan han vänder sig till en ny besökare i montern.

10 tips: Så bygger du ditt varumärke

Stefan Alderin och Monika Lindström har 10 råd till dig som funderar på att starta ett nytt varumärke.

1. Första frågan: Hur starkt brinner du för uppgiften? Utan passion är du snart slut. Produktutveckling och varumärkes-byggande innebär sjukt mycket jobb.

2. Andra frågan: Hur kan din produkt tillföra något nytt? Var finns öppningen för din idé, och vad gör den attraktiv för köpare? Besök mässor, butiker och andra sammanhang där din produkt kan komma att synas.

3. Tro på din idé. Hitta din stil. Att försöka göra grejer för att man tror att det säljer funkar sällan. Och den som sneglar på andra blir sällan intressant. Kunden är så medveten i dag.

4. Var noggrann med ditt val av leverantörer, men inte så petig att du inte vågar satsa. Perfekt finns inte redan från start.

5. Rita in logistiken. Det är ingen slump att våra skärmar är 58 cm i diameter. Två 60 centimeter breda lådor får plats bredvid varandra på en pall. Det påverkar både lager och transportkostnader.

6. Håll i pengarna, men snåla det stil. Skala av onödiga utgifter som externt kontor och tjänstebil. Men var aldrig så ekonomisk att din produkt andas budget.

7. Satsa på bra marknadsföring. Inramning och storytelling är osannolikt viktigt för att synas. Lägg pengarna på styling och fotografering. Vikten av detta syns också hos återförsäljarna. Butiker som gör bra styling är de som blir mest intressanta.

8. Välj kanal. Det går inte att synas överallt. Vi har satsat på sociala kanaler, främst Instagram, och på att visa upp oss för inköpare, som på Formex.

9. Besök dina kunder. Kanske låter det gammalmodigt, men det personliga mötet kan aldrig ersättas av ett mejl. Digitala möten är ett bra verktyg men det kan aldrig slå möjligheten för kunden att ”känna och klämma” på produkten. Dessutom får man mycket input och bra idéer av att få se sin produkt i ett annat sammanhang och tillsammans med andras.

10. Var aldrig nöjd. Sök hela tiden svar på hur din produkt kan förbättras.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.