Företagarens guide till Tiktok
Åh nej. Inte en till social kanal. Orkar inte. Det kan vara en spontan reaktion hos många småföretagare. Sociala medier kräver trots allt kreativitet och engagemang för att verkligen fungera.
Men, det finns goda skäl till att ge den senaste stjärnan på sociala mediehimlen lite av din tid och kärlek. Tiktok är nämligen lite av “orkar inte”-personens bästa vän.
Med det sagt bör du förstås ha en ambition. Du bör gilla kreativitet och att skapa videor. Du bör tycka det är kul att berätta om dig själv och ditt företagande. Men utöver det, kan du släppa kraven på tjusigt producerade filmer. Tiktok och dess användare vill ha det quick and dirty.
– På Tiktok premieras det råa, avskalade och äkta. Man vill ha ett personligt tilltal. Det är en helt fantastisk möjlighet för småföretagare. Du behöver ingen reklambyrå, du kan göra ditt eget innehåll i mobilen. Berätta om din verksamhet, visa hur du packar beställningar, ta med tittarna bakom kulisserna, in i köket, prata med medarbetare ... Det är i grund och botten en demokratisering av kreativiteten.
Orden kommer från Liv Sandberg. Som vd på Tiktok Sverige pratar hon förstås i egen sak, men hon är inte ensam om att se plattformens fördelar. Tiktok är den fula ankungen som … gärna förblir en ful ankunge. Detta eftersom många börjat föredra lekfulla och filterfria ankungar framför tråkigt perfekta svanar.
– Tiktok är andra generationens underhållningsplattform. Det är lätt att glömma att Facebook är 20 år gammalt. Förutom att Tiktok bygger på underhållning och äkthet, så visas du innehåll baserat på dina interaktioner och intressen. Innehållet styr, inte demografin. Vi tror det skapar en helt annan upplevelse än på andra sociala medie-plattformar, säger Liv Sandberg.
I dag har Tiktok 3,2 miljoner användare i månaden i Sverige. Över 1 miljard i världen. Den har gått från att vara en plattform främst för unga till att få en allt äldre och bredare målgrupp – och med lite planering och kreativitet kan du nå ut enklare och effektivare än du kanske tror.
Ta till exempel Ica Nära i Nälden utanför Östersund. Med sitt lättsamma och varma innehåll har de tio gånger fler följare på Tiktok än vad det bor människor i Nälden. Deras mest sedda klipp har nått 400 000 personer, eller som butikens Ida Söderholm säger till Östersundsposten: “Rätt som det är så smäller det bara till”.
Eller ta en titt på Tracy Ghattas, som började lägga ut videor där hon tipsade och informerade om ämnen kopplade till sitt jobb. Hennes konto exploderade och hon har i dag 198 000 följare. Om hon är modell? Modeinfluencer? Nej, hon är ST-läkare på en vårdcentral i Stockholm.
Entreprenören Paula Andersson med Rosenlund Hundtrim i Heby fick flytta till större lokaler i somras efter att ha lockat nya långväga kunder via sina videor på Tiktok, där hon nu har uppemot 180 000 följare. Hon utsågs också till Årets Unga Företagare i Heby för att hon ”moderniserar yrket och inspirerar andra genom att visa upp verksamheten i sociala medier.
Hur gör du samma resa som ICA Nära i Nälden, Dr. Tracy och Paula Andersson? Jo, med lite hjärta, en mobiltelefon och Företagarens guide som ger dig fem tips för att lyckas på Tiktok.
5 goda råd: Möjligheter och fallgropar med Tiktok
1. Var underhållande
Användarna är på Tiktok för att bli underhållna. Det är viktigt att komma ihåg. Dina videor kan vara informerande, undervisande eller säljande – men du måste göra dem på ett lättsamt och tilltalande sätt. Gärna med lite humor. Tiktoks användare har en längtan efter att lära sig nya saker och upptäcka nya trender. Det har gått så långt att allt fler unga använder Tiktok som sökmotor efter inspiration och nyheter – mer än de använder Google.
– Det är ett högt engagemang på plattformen på grund av kreativiteten och underhållningen. Man använder Tiktok på ett framåtlutat sätt. Men det är viktigt att försöka tillföra, inte störa upplevelsen. Den som bara tänker “hur kommer jag ut med mitt budskap?” är fel ute, säger Liv Sandberg, vd på Tiktok Sverige.
Och, som så ofta i sociala medier – håll ett högt tempo i dina filmer. Tiktok är en dynamisk miljö med mycket att välja mellan. Ha en tydlig hook de första sekunderna av videon, något som fångar tittaren och får denna att stanna upp. Något som visar vad du vill berätta. Håll tempot och fatta dig kort.
2. Var personlig och äkta
Försök inte skapa polerat innehåll. Var öppen, äkta och personlig. När du berättar om dig själv och ditt företag, visa både med- och motgångar. Det skapar relationer med dina potentiella kunder på Tiktok. Släpp taget om dina stela varumärkesriktlinjer och släpp loss kreativiteten. Tiktok-appen innehåller verktyg för redigering, effekter och musik.
– TikTok är en bjussig community. Våga vara öppen och äkta så får du mer tillbaka. Den typen av kommunikation slår igenom. Ta med tittarna bakom kulisserna, visa hur ni bakar era specialbullar, bjud på skratt. Vår research visar att humor funkar bra. Skratt engagerar och skapar en positiv känsla, säger Liv Sandberg.
Det här är samtidigt en god cirkel när det gäller employer branding och rekrytering. Den bild och känsla du visar användarna på Tiktok, kommer att fungera både som employer branding och underlätta rekrytering. Det kommer att hjälpa till att locka talanger.
3. Planera och testa
Fundera på punkt 1 och 2 här ovan och skapa sedan en enkel plan. Vad skulle du kunna visa upp på Tiktok? Utbilda, inspirera, sälja eller bara roa? Fundera på hur du skulle kunna skapa videor regelbundet baserat på denna plan, utan att det blir för betungande. Det gäller att skapa en vana att dokumentera och få in det som en naturlig del i din vardag.
Det är lättare att växa på Tiktok om du publicerar ofta, åtminstone flera gånger i veckan. Men samtidigt måste det vara genomförbart för dig. Titta runt på Tiktok. Använd plattformen. Bli inspirerad och lär dig av andra.
– Det är bättre att testa dig fram i början och lära dig, än att sikta på att det ska bli perfekt direkt. Tiktok är förlåtande, säger Liv Sandberg.
– Och tänk Tiktok först, det vill säga producera för plattformen. Tänk inte att du ska använda materialet till hemsidan eller så, då kommer det inte att passa in någonstans. Musiken är också viktig på Tiktok. Hur låter ditt företag?
4. Skapa interaktivitet
Tänk på interaktivitet. Uppmuntra till det i dina videor. Du kan till exempel ställa frågor eller skapa omröstningar. Ska du lansera en ny produkt? Fråga Tiktok vilken färg den ska ha. Bjud in användarna och be om deras åsikter och hjälp.
– Du kan inspireras av trender, musik och challenges på plattformen och skapa innehåll kopplat till dessa. Bli en del av ett sammanhang, säger Liv Sandberg.
Det är också viktigt att svara på alla kommentarer och kommunicera med användarna.
– Svara som en människa och var transparent. Det finns en förväntan på det på plattformen. Ju mer tillgänglig och äkta du kan vara med dina kunder, desto starkare band skapar du.
5. Skapa kampanjer
För att skapa annonser, kampanjer eller sponsra dina videor använder du Tiktok Ads Manager. Här finns olika möjligheter att rikta dig mot olika målgrupper och bygga dina egna målgrupper baserade på dina kunder.
De flesta annonser fungerar som auktioner. Du specificerar vad du vill betala per dag. Du kan välja bland olika annonsformat och syften, vad du vill att annonsen ska göra - som till exempel nå så många ögon som möjligt, eller få tittarna att besöka din webbutik. Sedan kan du se resultat i realtid och analysera detta för att förbättra effekten av dina annonser.
För dig som säljer produkter finns också möjlighet att skapa en webbutik på Tiktok. Läs mer på tiktok.com.
Snabbguide till Tiktok
Gör så här …
- Följ kultur, trender och ämnen på plattformen.
- Se det inte som bara en annonsplattform. Var där själv.
- Var öppen och transparent.
- Svara som en människa, inte som ett företag.
… men inte så här
- Överproducera inte dina videor.
- Ha inte för långa eller långsamma videor.
- Undvik videor utan en tydlig hook direkt i början.
- Glöm inte att svara på kommentarer.
Företagare som gör det bra på Tiktok
Alvaz Essentials
Gör: Säljer smycken.
Schysst käk
Gör: Livsmedel, kebab.
Hello Lilly
Gör: Rekrytering.
Ica Nära i Nälden
Gör: Matvarubutik.
Dr. Tracy
Gör: ST-läkare på vårdcentral.
Siamsquare
Gör: Pang Mool-Aree tipsar om asiatisk mat och lockar kunder till sin butik i Piteå.
Rosenlund Hundtrim
Gör: Klipper hundar
Ladda ner Kom-igång-guiden med TikTok för ditt företag här (pdf)