Lär känna din målgrupp och sälj mer
När du skrev din affärsplan funderade du säkert kring din målgrupp. Vilka är dina kunder? Är det de du tror? Och vad gör de? Undersök detta!
Du kommer säkert hitta flera möjliga målgrupper för ditt företag. Men glöm inte att koka ner det. Som nystartat företag är det ofta enklast att först hitta en kärnmålgrupp och sedan bredda den vid behov.
Avgränsa målgruppen
Här är några variabler som kan hjälpa dig att hitta och avgränsa din målgrupp, det vill säga göra en segmentering. Använd de som är relevanta för dig.
- Var finns kunderna geografiskt?
- Är de privatpersoner, företag, kommun, stat?
- Hur gamla är de?
- Vilket kön har de?
- Vad jobbar de med och hur mycket tjänar de?
- Om du vänder dig mot företag, fundera på vilken typ av företag? Hur stora?
- Vad har din kund för intressen?
- Vad har kunden tidigare köpt av dig eller av andra?
Men kanske viktigast: Hur tänker din kund? Och vad får din kund att ta ett beslut om att köpa en viss vara eller tjänst?
Fundera först själv kring dessa frågor och anteckna dina tankar. Gå sedan till källor som kan berätta mer om dina kunder! Gissa inte, utan ta reda på fakta och analysera noga den data du efterhand samlar in för att lära dig mer om dina kunder.
Lyssna på Företagarpodden #273: Klä på dig kundens skor
Sök i statistiken
Statistiska centralbyråns (SCB) webbplats är en viktig källa till statistik. Här kan du hitta information om allt från vilka kommuner som förväntas ha många småbarn kommande år till hur mycket sopor varje svensk slänger per år.
När ditt företag varit igång ett tag kan du också få fram väldigt nyttig data med hjälp av Google Analytics. Verktyget kan till exempel berätta mer om vilka målgrupper som besökt din hemsida. Samma gäller sociala medier. Även Facebook samlar in väldigt mycket generell data om de som besökt ditt företags profil där.
Intervjua dina kunder
Den som vill göra en djupare målgruppsanalys kan göra intervjuer, enkäter och på andra sätt lära sig mer om exempelvis kundernas intressen, bostadsförhållanden, ålder, utbildning. Kunskapen du får kan vara till god hjälp när du ska bestämma på vilka sätt och i vilka kanaler du ska kommunicera med kunderna.
Du ska självklart också titta på dina närmsta konkurrenter. Mot vilka vänder sig deras marknadsföring? Hur kan du nå den gruppen ännu bättre? Går det att utvidga eller ändra målgruppen och på så sätt nå fler?