Så maxar du värdet på firman
Hur bär man sig åt för att få ut bästa möjliga pris vid en företagsförsäljning? Tidningen Företagaren har talat med några av landets främsta experter på området. God framförhållning är ett återkommande råd.
– Man tenderar att underskatta komplexiteten och den tid det tar, säger Thomas Lindgren, revisor på Grant Thornton.
Tid behövs för att identifiera tilltänkta spekulanter, helst flera. En budgivning kan driva upp priset.
Den som börjar i tid hinner också städa upp ordentligt i företaget och rensa ut verksamheter som inte passar in i kärnverksamheten.
Ägarstyrda familjeföretag kan ha en spretig verksamhet. Då kan det löna sig att ta in extern kompetens.
"Man får mer betalt om inte allt hänger på en person”
– En styrelseledamot kan komma in och förbättra bolaget och se till att det finns en tydlig affärsplan, säger Thomas Lindgren.
När verksamheten granskas med nya ögon blir det lättare att städa bort kunder och verksamheter som är olönsamma.
En renodlad verksamhet som är lätt att överblicka ger bättre betalt.
– Vi kommer ut till företag där det finns travhästar, segelbåt och fjällstuga i bolaget – trots att det är åkeriverksamhet, säger Conny Hermansson, företagsmäklare på Svensk Företagsförmedling i Växjö.
Hans råd är entydigt vid spretiga verksamheter:
– Ta bort det där onödiga så att det är ett rent bolag.
Småföretag är ofta beroende av kompetensen hos ägaren, vilket kan skapa problem vid försäljningen, enligt Lennart Stenman, vd för företagsmäklaren Länia.
– Då är risken för köparen väldigt stor. Man får mer betalt om inte allt hänger på en person, säger han.
För att motverka detta kan kompetensen spridas till flera personer. Skriftliga rutiner och styrdokument bidrar till att sänka risken.
Försäljningspriset påverkas självklart av hur bra företaget går. Så kallad avkastningsvärdering är gängse vid företagsförsäljning. Bolaget värderas då utifrån uppskattade framtida årsvinster. Hur mycket man får betalt beror också på bransch.
– Tittar vi på it-företag kan man få 10–20 gånger årsvinsten medan verkstadsbolag kanske ligger på 3–5 gånger, säger Conny Hermansson.
Då kan det vara frestande att bättra på vinstmarginalen genom att dra ner på investeringar eller ta ut mindre lön. Men sådana trick genomskådas lätt vid en företagsvärdering inför en försäljning, enligt Conny Hermansson.
– Det går inte att manipulera siffrorna, säger han.
Konjunkturen påverkar också priset. I dag när svensk ekonomi går bra kan det vara läge att sälja.
Trots konjunktursvängningar är marknaden för företagsförsäljningar ganska stabil enligt Conny Hermansson. Däremot har det blivit svårare för köparna att hitta finansiering.
– För 15–20 år sedan satte man sig ner med banken och hittade en lösning. I dag säger de: ”Kom inte hit med en köpare som inte är beredd att lägga upp 50 procent av köpeskillingen själv.”.
Länias Lennart Stenman ser liknande problem:
– Bankerna tar väldigt lite risker när det gäller köpeskillingen.
Är du redo för försäljning?
Det här krävs för att du ska kunna sälja ditt företag med framgång, enligt Företagarens mäklarpanel.
1. Skapa ordning och reda
Familjeföretag kan styras av magkänslan hos grundaren. Men köparen vill ha skrivna avtal med kunder och dokumenterade processer.
2. Renodla företaget
Vildvuxna företag med olika sorters verksamhet blir svåra att bedöma och värdera. Ett verkstadsbolag kan göra klokt i att sälja fastigheter eller verksamheter som inte passar in i kärnaffären, alternativt lägga dem i separata bolag.
3. Börja i tid
Att sälja ett företag kan ta flera år. Det handlar bland annat om att hitta köpare, förbereda företaget för en försäljning och göra en värdering. Den som har för bråttom riskerar att få ett sämre pris.
4. Sprid kompetensen
Ett företag som är beroende av vad som finns i huvudet på grundaren är en högriskinvestering för köparen. Kompetensen måste spridas i organisationen och finnas nedtecknad i skriftliga dokument.
5. Sälj vid rätt tillfälle
När det är goda tider finns det mer riskvilligt kapital samtidigt som många företag ser möjligheter att växa genom förvärv. En rätt tajmad företagsförsäljning ger bättre betalt.
6. Höj avkastningen
En god uthållig vinstnivå ger bättre betalt. Avkastningen kan förbättras genom att man avvecklar olönsamma verksamheter eller olönsamma kunder. Sänkta kostnader ger också bättre lönsamhet.
7. Sälj inte grisen i säcken
Köparen vill minska riskerna och gillar inte osäkerhet. Därför gäller det att räta ut så många frågetecken som möjligt. Oklarheter kring exempelvis värdering av tillgångar och hur lönsamma olika produkter är riskerar att sänka värderingen.
8. Anlita en rådgivare
De flesta företagsförsäljningar genomförs utan mellanhand. Köparna kan vara tidigare anställda, släktingar, kunder eller leverantörer. Företagsmäklare anser inte oväntat att det lönar sig att anlita en extern rådgivare. Företagsmäklare tar provision på köpeskillingen.