För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Artikeln är en annons

Skapa återkommande kundrelationer

En av de viktigaste åtgärderna du som företagare måste vidta är att aktiv jobba med att skapa långsiktiga kundrelationer. Genom att upprätthålla goda relationer till din nuvarande kundbas ökar du sannolikheten för att de ska rekommendera dig vidare och du behöver inte lägga lika mycket resurser på att vinna nya kunder.

I samarbete med Froda.

Det finns många olika vägar att gå för att se till att dina kunder är lojala. Nedan listar vi några sätt att säkerställa att du gör tillräckligt för att förtjäna dina kunder, snarare än dina konkurrenter.

Skaffa ett CRM-system

Ett CRM-system, Customer Relations Management-system, kan vara enkelt eller avancerat. Det kan vara något du köpt för dyra pengar med en rad olika funktioner, eller ett enkelt exceldokument där du sparar data om dina kunder på ett systematiskt sätt. Det viktiga är att du har ett system och att du jobbar med informationen du lagrar där.

I ett bra CRM-system kan du dels spara uppgifter om unika kunder, dels kategorisera dem för att till exempel skicka ut skräddarsydda erbjudanden segmenterade efter målgrupp. Har du till exempel kunder som bara köper när det är rea? Har du kunder som intresseras av det nyaste på marknaden? Desto mer relevant informationen dina kunder får från dig, desto mer relevant och förtroendeingivande framstår du i deras ögon. Det är även givande att lägga tid på att följa upp hur dina erbjudanden presterar och hur dina kunder upplever dem för att säkerställa att du använder ditt CRM-system så effektivt som möjligt.

Påminn om att du finns

Grunden i allt relationsbyggande är att påminna om att du finns. Vilka metoder som är bäst att använda för dig beror på vilken typ av verksamhet du bedriver. Ett konsultföretag som säljer tjänster måste jobba på ett annat sätt än en dagligvaruhandel. Oavsett är det klokt att kontinuerligt bearbeta kunder med olika metoder. Ditt CRM-system möjliggör dör detta.

Om du har en bilhandel och en kund privatleasat en bil i tre år så är det klokt att se till kunden, i god tid innan perioden går ut, får en påminnelse om att förnya sitt kontrakt alternativt ett erbjudande på ett annat kontrakt. Du kan även genomföra mer generella utskick som är relevanta för samtliga kunder, exempelvis julhälsningar och nyhetsbrev gällande din verksamhet.

Läs även: 7 tips och frågor att ta hänsyn till i ditt företagande

Belöna trogna kunder

Har du återkommande kunder är det alltid en god idé att belöna dem på något sätt för att stärka relationen till dem. De som köper mycket och ofta bör få större rabatter och en mer personlig kommunikation. Satsa gärna på, om det är lämpligt, att bjuda in storkunder på olika events.

Vilken väg som är rätt att gå för dig som företagare beror på en mängd saker, bland annat vilken bransch du är verksam inom, dina konkurrenter och vad dina kunder värderar. Lägg tid på att förstå hur dina kunder tänker och utvärdera vad som skiljer dina återkommande kunder från de som väljer bort dig efter en tid.

 

Behöver ditt företag hjälp med finansiering?

Som medlem i Företagarna får du tillgång till finansiering som gör det enkelt att växa. Smidigt, prisvärt och framtaget för att passa dig och din vardag.

Med Froda får du tillgång till finansiering till lägre pris och bättre villkor - på en bråkdel av tiden och krånglet jämfört med den traditionella banken. Du kan när som helst lösa lånet kostnadsfritt eller utöka vid behov.

Ja, jag behöver hjälp
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.