För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så använder du sociala medier på rätt sätt

Publicerad 6 aug 2021
Det finns många olika sociala mediekanaler idag, men vilka kanaler ska man använda för att marknadsföra sitt företag och vilken typ av innehåll passar bäst att posta i de olika kanalerna?

Utgå från målgruppen                                                                                                                

I vilka sociala mediekanaler finns dina kunder? Utgå från det när du väljer vilka kanaler du ska prioritera.

Exempelvis används Tiktok mest av dem som är 25 år eller yngre, medan Facebook är det mest använda sociala nätverket för dem som är 26 år och äldre. 9 av 10 i åldrarna 16 – 25 använder Instagram och Snapchat och 2 av 3 tjänstemän använder LinkedIn.

Det är fler män som använder LinkedIn och Twitter och fler kvinnor som använder Instagram, Snapchat, och TikTok.

Mer information om i vilka kanaler din målgrupp finns och information om vilka funktioner olika personer använder mest i olika kanaler finns på Svenskarna och internets hemsida.

Hur används kanalerna?

Facebook

Facebook är ett socialt nätverk där du kan vara med i olika grupper, skapa egna grupper, dela bilder och videoklipp samt köra livesändningar. Som företagare är det bra att skapa en Facebook-sida och marknadsföra sitt företag med hjälp av annonsering, samt att posta organiska inlägg och göra livesändningar om aktuella ämnen. Du kan även använda din Facebook-sida som en kundtjänst och besvara olika frågor. Se till att lägga till relevant information på din Facebook-sida, som exempelvis information om öppettider. Att vara med i olika Facebook-grupper som är relevanta för ditt företag kan också vara ett bra sätt att marknadsföra företaget och synas utåt där potentiella kunder finns.

Instagram

Instagram används främst för att dela bilder och korta videoklipp, samt för att skicka meddelanden och har blivit det näst mest använda sociala nätverket efter Facebook. Använd plattformen för att inspirera potentiella kunder till att köpa dina produkter eller använda dina tjänster. Många företagare gör det via sina egna Instagram-konton och genom att samarbeta med influensers.

Snapchat

Snapchat är en kanal som också används för att dela videoklipp och bilder som bara är tillgängliga för mottagaren under 24 timmar och därefter försvinner innehållet. Som företagare kan du annonsera på Snapchat eller ha ett eget konto som du uppdaterar, genom att ladda upp erbjudanden eller andra uppdateringar om ditt företag i stories.

LinkedIn

LinkedIn används främst för nätverkande mellan företag och arbetssökande och har ett stort fokus på arbetslivet. På LinkedIn är det som företagare bra att dela med sig av framgångshistorier och tips till potentiella kunder utifrån sina kunskaper. LinkedIn är även ett bra verktyg för att rekrytera personal.

TikTok

TikTok är en mobilapp som främst används för att skapa videos, men även för att göra livesändningar. På TikTok kan du som företagare göra samarbeten med influensers som visar upp dina produkter i kanalen eller ha ett eget TikTok konto där du visar dina produkter eller tjänster. På TikTok är det bra att göra liknande innehåll som det som trendar och använda låtar som du märker att många användare brukar. Då har du högre chans att nå ut med ditt innehåll. Nu går det även att annonsera på TikTok. Annonseringen på TikTok är lite dyrare och fungerar lite annorlunda än på andra plattformar. De marknadsför sin annonseringstjänst som ”Don’t make ad’s, make TikToks”.

Twitter

Twitter kan användas som en mikroblogg, där du kan skriva korta inlägg som kan läsas av alla användare av plattformen. På Twitter är det bra att skriva om ämnen som trendar och använda relevanta hashtags för ämnet för att få bra spridning.  

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna