För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Utveckla din affärsmodell i 5 steg

Vad är en affärsmodell? Hur tar du din nuvarande affärsmodell vidare? Här kommer tips och råd!

Vad är en affärsmodell?

I affärsmodellen finns ditt företags plan för hur det ska tjäna pengar. I en affärsmodell ska du förenkla och tydliggöra hur ditt företag skapar värden av olika slag och för att göra det förståbart hur företaget verkar och hur olika beroenden med ditt företag fungerar. Att arbeta med affärsmodeller är en viktig del i affärsutvecklingen. 

Verktyg och metoder

Det finns flera olika verktyg och metoder för att arbeta med affärsutveckling, där en vanlig standard är Business Model Canvas. I den beskriver du din verksamhet i nio olika steg: Från värdeerbjudande, kundrelationer, segment och distribution, dina viktigaste partners, aktiviteter och resurser till kostnader och intäkter.

5 heta tips: Så kan du åstadkomma en förändring

1. Måla fan på väggen

Fråga er själva: vad är alternativet om vi inte möter den förändring som pågår? Vilken är vår USP (unique selling point) i dag? Kommer den att fortsätta vara motståndskraftig eller är det dags att utmana den genom förändring?

2. Var ödmjuk

Entreprenörer och egenföretagare är ofta envisa och självsäkra – vilket givetvis är bra. Men vid förändring måste man inse att man kanske inte kan eller förstår allt.

3. Skruva på det du har

Affärsmodellen beskriver inte bara hur ett företag tjänar pengar, utan kan även vara ett strategiskt verktyg som kan hjälpa företagsledningen att få överblick över olika delar av företagets aktiviteter och flöden. I stället för att greppa efter för mycket kan man genom att skruva på det man har åstadkomma förändring. Här finns hjälp att få, till exempel i modellen Business Model Canvas. Företaget kan själva arrangera workshopar kring detta i stället för att hyra in dyra konsulter.

4. Ledarskap

Även små och oetablerade företag kan fastna i invanda föreställningar. Ledarskapet är då centralt för att våga utmana sättet att jobba och tänka. Det är viktigt med ödmjuka och lyhörda chefer. Ibland måste de existerande cheferna också våga inse att deras tid kan vara förbi.

Läs även: 6 kompetenser som kännetecknar en bra ledare 

5. Tänk beteende

Det är lätt att bli stressad över att man inte hakat på det “senaste” i form av en viss teknisk lösning. Men låt inte alltför mycket energi och kostnader gå till att satsa på dessa anpassningar. Tänk i stället steget längre: vad ligger bakom teknikförändringen eller vad leder den till i form av förändrat kundbeteende?

Lyssna på Företagarpodden #314: Skapa värde och väx snabbare 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.