För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Håll koll på soporna i hyreskontraktet

Se till att ditt hyreskontrakt inkluderar sophantering som passar din verksamhet. Företagarnas jurist Ninorta Savci hjälper dig att undvika ett skräpavtal.
Företagarnas jurist Ninorta Savci. Foto: Oskar Omne.

Miljöfrågor är mer aktuella än någonsin. Det är viktigt att vi tänker på källsortering både i hemmet och i de verksamhetslokaler som företagare hyr eller äger. I Sverige finns ett antal bestämmelser och lagar gällande källsortering och sophantering för att säkerställa en miljömässigt hållbar och säker hantering av avfall. 

För företagare som äger den fastighet där verksamheten bedrivs, vilar ansvaret för källsortering och sophantering på dem själva. Det är därför viktigt att företagaren följer de bestämmelser och lagar som gäller för avfallshantering.

Många företagare hyr lokaler för att bedriva sin verksamhet, allt från ett enskilt rum till stora industrilokaler.

Men vad har du som företagare och hyresgäst för ansvar gällande källsortering och sophantering när du hyr lokal från en hyresvärd?

Det korta svaret är att det beror på vad som regleras i lokalhyresavtalet. Som hyresgäst har du inte bara ansvar för att betala hyran och sköta den dagliga verksamheten – sophantering är också en central del av ditt ansvar. I lokalhyresavtalet finns oftast bestämmelser som reglerar hanteringen och ansvaret för hyresgästens avfall. Det är också viktigt att frågor kring avfallshantering och nyttjande av gemensamma soputrymmen regleras i avtalet.

Farligt avfall

Avfallshanteringens omfattning brukar bero på den typ av verksamhet som bedrivs i lokalen. En hyresgäst är exempelvis skyldig att hantera farligt avfall, såsom kemikalier, elektronik och batterier, på ett säkert sätt samt att lämna det till särskilda insamlingsplatser. Det är därför viktigt att sådant avfall inte blandas med hushållsavfall.

Om det är avtalat att hyresvärden ska ansvara för lagring och borttransport av avfall, och att kostnaden för detta ingår i hyran, är det viktigt att hyresgästen följer de anvisningar som hyresvärden har om återvinning och källsortering. Det ingår i hyresgästens skyldigheter att bevara trygghet, sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. 

I fall där flera lokalhyresgäster delar en fastighet, och hyresvärden ska tillhandahålla borttransport av avfall, är det viktigt att lokalhyresavtalet tydligt anger hur stor andel av den totala kostnaden som hyresgästen ska stå för. Kostnaden ska vara hänförlig till hyresgästens verksamhet. 

I vissa avtal kan det regleras att hyresgästen själv ska ansvara för och bekosta borttransport av avfall från sin verksamhet. Detta innebär att hyresgästen inte får ställa exempelvis grovsopor, hushållsavfall, tidningspapper eller andra sopor i de allmänna utrymmena eller i soprum i fastigheten/byggnaden.  

Med tanke på att miljöfrågor är så pass aktuella i dag är det viktigt att du ser över villkoren i ditt lokalhyresavtal gällande sophantering och källsortering för att veta vad du som företagare har för ansvar kopplat till din verksamhet. Effektiv källsortering och sophantering är ett gemensamt ansvar som kräver samarbete mellan hyresvärd och hyresgäst. Om ditt företag ska skriva ett nytt lokalhyresavtal, är det klokt att noggrant granska dessa aspekter för att säkerställa att villkoren passar din verksamhet.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.