Lämna in din årsredovisning digitalt
Tre enkla steg – så gör du
- Ladda upp årsredovisningen med en eventuella revisionsberättelse direkt från din programvara som stöder digital inlämning. Det finns ett tiotal programvaror som stöder detta och du hittar en lista över dem på Bolagsverkets hemsida.
- Skriv in personnummer samt e-postadress till den styrelseledamot eller verkställande direktör som du vill bjuda in.
- Den du bjudit in loggar in med sin e-legitimation, skriver under fastställelseintyget och skickar in årsredovisningen.
Du gör allt digitalt och ska inte skicka in något på papper.
Pontus Lindström, näringspolitisk expert på Företagarna, berättar:
"Digitalisering av myndighetskontakter är bra, så länge det utformas på ett ändamålsenligt sätt, med säkra system, inte ökar företagarnas kostnader eller leder till mer regelkrångel.
Så är inte fallet med Bolagsverkets planer på obligatorisk inlämning av digitala årsredovisningar redan 2021, som Företagarna därför motsätter sig.
En valfrihet mellan digital årsredovisning och en på papper är viktig för bland andra företagare som inte kommit lika långt i sin digitaliseringsprocess, inte sällan äldre, och för företag som är små och själv sköter sin bokföring utan konsulthjälp och därför har svårare att lämna in årsredovisingen digitalt.
I vissa delar av landet är bredbandsutbyggnaden inte tillräcklig för att täcka alla behov vilket försvårar digitala myndighetskontakter. Vissa bokföringsprogram "skapar" helt enkelt ingen digital årsredovisning.
Företagarna ser därför en stor risk att en obligatorisk årsredovisning i digital form blir ytterligare ett hinder för att starta och driva aktiebolag.
Om Bolagsverket ändå vill göra digital inlämning av årsredovisningen obligatorisk behöver detta ske senare än redan 2021, så företagare har en chans att anpassa sig. Det behöver även finnas en övergångslösning för de företag som har pappersbaserade rutiner."