För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Artikeln är en annons

A-kassa för företagare: det här gäller

Många företagare upplever att det kan vara svårt att hålla koll på vilka regler och villkor för a-kassa som är aktuella i dagsläget. De senaste åren har det skett flera förändringar i arbetslöshetsförsäkringen som påverkat företagares ersättningsvillkor. Så sent som i januari år inträffade ytterligare en regeländring.
Så håller du koll på din a-kassa som företagare

SMÅA, a-kassan för företagare, menar att okunskap och missförstånd gällande regelverket kan utgöra ett hinder för att få ersättning från a-kassan. De vill att landets alla företagare ska kunna ta del av de trygghetssystem de själva är med och finansierar. Därför arbetar de aktivt med att öka kännedomen kring vilka ersättningsvillkor som gäller för just företagare. Vi har frågat SMÅA vilka regler
som är aktuella idag.

Så undviker du vanliga misstag vid arbetslöshet 


De tillfälliga reglerna för företagare har upphört

Under perioden 13 april 2020 till den 31 december 2023 tillämpades ett antal tillfälliga regler i försäkringen. Några av de tillfälliga reglerna har införts permanent medan andra har upphört helt att gälla. De tillfälliga reglerna som medförde lättnader för företagare upphörde vid årsskiftet.

De senaste regeländringarna i arbetslöshetsförsäkringen trädde i kraft den 1 januari 2024. Det är framför allt två regeländringar som är viktiga för dig som företagare att ha koll på. De påverkar vilka villkor som gäller när du söker ersättning under ett tillfälligt uppehåll i verksamheten. Det vi kallar för att ha sitt företag vilande.

Aktuella regler för vilande företag

Reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet påverkar möjligheten att marknadsföra sig när företaget är vilande. De påverkar också hur ofta en företagare kan få ersättning under ett tillfälligt uppehåll i verksamheten. Bestämmelserna kring möjligheten att få a-kassa efter att du sålt, avvecklat eller på annat vis upphört
helt med ditt företag är däremot i stort sett oförändrade.

Dessa regler har upphört att gälla:

- Möjligheten att marknadsföra sitt vilande företag via en hemsida.

- Möjligheten att återuppta arbetet i ett vilande företag, utan att det påverkar när du kan ha rätt till ersättning nästa gång du behöver ha ett tillfälligt uppehåll.  

Dessa regler gäller nu:

- För att ditt företag ska ses som vilande måste all marknadsföring upphöra, det gäller även marknadsföring via sociala medier och på en webbplats.

- Tre år ska passera från att du börjar arbeta i ett vilande företag till dess att du kan få a-kassa när samma företag ska vara vilande på nytt.

Från femårsbegränsning till treårsbegränsning

Tidigare fanns en femårsbegränsning som påverkade hur ofta en företagare kunde få ersättning under ett tillfälligt uppehåll i sin verksamhet. Begränsningen gällde inte den som avvecklat, sålt eller på annat vis upphört helt med sitt företag.
Under coronapandemin införde man tillfälliga regler, bland annat tog man bort tidsbegränsningen för hur ofta en företagare kunde söka ersättning vid ett tillfälligt uppehåll. Vilket i praktiken innebar att det var möjligt att ha sitt företag vilande och samtidigt få a-kassa flera gånger per år.

Vid årsskiftet ersattes både femårsregeln och de tillfälliga reglerna med en treårsregel. Nu måste tre år passera från och med att du återupptar verksamheten i ett vilande företag, innan du kan få ersättning när samma företag ska vara vilande en gång till. Om du däremot behöver lägga ner företaget helt och hållet finns möjlighet att få ersättning från a-kassan före de tre åren har passerat.

Inte längre möjligt att marknadsföra sig via en webbplats

Det har varit möjligt att vidta vissa marknadsföringsåtgärder under perioden
juni 2021 till december 2023. Då var det tillåtet att uppdatera webbplatser och sociala medier, i syfte att senare kunna återuppta verksamheten. Utan att det påverkade företagets status som vilande. Detsamma gällde för att upprätthålla kund-eller leverantörskontakter.

Från och med årsskiftet är det inte längre tillåtet att marknadsföra sin verksamhet via en hemsida eller sociala medier när företaget är vilande. Det kan däremot vara tillåtet att ha kvar företagets webbplats och konton på sociala medier utan att det påverkar ersättningsrätten. Då måste det vara tydligt för webbplatsbesökare att företaget inte bedriver någon verksamhet för tillfället. Det ska inte heller vara möjligt att beställa/boka varor eller tjänster via en hemsida, eller sociala medier under tiden som företaget är vilande.

Oförändrade regler för vilande företag

Det har inte skett några ändringar i reglerna som bestämmer när en företagare kan ha rätt till ersättning från a-kassan. Den som inte har sålt, avvecklat eller på annat vis avslutat sitt företag helt har fortfarande möjlighet att söka ersättning under ett tillfälligt uppehåll i verksamheten. Då kan hela företaget finnas kvar, man behöver alltså inte sälja några inventarier eller avregistrera sin F-skatt. Det räcker med att intyga till a-kassan att ingen arbetar i, eller vidtar åtgärder i företaget. Ett sådant uppehåll, då företaget finns kvar helt utan aktivitet, kallas för att ha företaget vilande.

Reglerna för vad som är tillåtet att göra när företaget är vilande är strikta. Söker du ersättning när du har ett uppehåll i verksamheten får du till exempel inte göra inköp till verksamheten, lämna anbud eller söka nya kunder och uppdrag till företaget. Om sådana åtgärder vidtas kan företaget inte ses som vilande i försäkringens mening. Det är däremot tillåtet att vidta åtgärder som du är skyldig att utföra enligt lag. Så som att sköta verksamhetens bokföring och betala löpande kostnader för exempelvis lokal, abonnemang, leasingavgifter mm.

Vad innebär regeländringarna i praktiken?

När du är arbetslös och söker ersättning från a-kassan behöver du tänka på att det ska framgå tydligt av din hemsida, och på dina sociala medier att du har ett tillfälligt uppehåll i verksamheten. Du får inte heller marknadsföra verksamheten i digitala kanaler under arbetslösheten.

Den största förändringen för dig som ska söka ersättning efter den 31 december 2023 är hur treårsregeln påverkar dina möjligheter få a-kassa i framtiden.  Blir du arbetslös inom tre år från att du börjat arbeta i ett vilande företag behöver du nämligen avveckla, sälja eller på annat vis upphöra definitivt med ditt företag
för att ha rätt till a-kassa.

Mellan åren 2020–2023 var det möjligt för företagare att tacka ja till kortare uppdrag mellan perioder av arbetslöshet, utan att det påverkade möjligheten att få ersättning nästa gång företaget behövde vara vilande. Den möjligheten finns inte längre kvar. Det blir därmed ännu viktigare att fatta rätt beslut för företaget, eftersom konsekvensen av att återgå till arbete i förteget vid fel tillfälle kan innebära utebliven ersättning från a-kassan vid en ny arbetslöshet.


Övergångsbestämmelser - från tillfälliga regler till en treårsregel

Du som redan har fått ersättning under ett tillfälligt uppehåll i verksamheten kan omfattas både av det aktuella och det tillfälliga regelverket när du behöver söka ersättning på nytt. Det är i huvudsak tidpunkten för när du börjar arbeta i ett vilande företag som avgör hur du påverkas av den nya treårsregeln. I exemplen nedan förklarar vi hur det fungerar.

Exempel 1. Tillfälligt uppehåll 2020–2023, återupptar verksamheten år 2023:
Du har haft ett eller flera tillfälliga uppehåll i din verksamhet under perioden april 2020 till december 2023. Ditt företag har varit vilande, du har sökt och beviljats ersättning. Du börjar arbeta i ditt företag igen före den 31 december 2023.

Treårsbegränsningen gäller inte för dig om du behöver söka ersättning på nytt inom tre år. Du kan alltså söka ersättning för vilande företag när som helst inom de närmsta tre åren. Det är först efter att du återupptar verksamheten igen efter en ny period med ersättning som treårsregeln kommer att gälla.  

Exempel 2. Tillfälligt uppehåll 2020–2023, återupptar verksamheten år 2024:
Du har haft ett eller flera tillfälliga uppehåll i din verksamhet under perioden april 2020 till december 2023. Ditt företag har varit vilande, du har sökt och beviljats ersättning. Du börjar arbeta i ditt företag igen under 2024.

Treårsbegränsningen gäller för dig ifall du behöver söka ersättning inom tre år. Om du inte upphör helt med din verksamhet behöver du vänta tre år innan du kan få ersättning när ditt företag är vilande.    

Exempel 3. Har ett tillfälligt uppehåll och återupptar verksamheten år 2024:
Du har ett tillfälligt uppehåll i verksamheten och beviljas ersättning. Ditt företag är vilande mellan den 1 januari 2024 till den 31 juli 2024. Du börjar arbeta i ditt företag igen den 1 augusti 2024.

Treårsbegränsningen gäller för dig ifall du behöver söka ersättning inom tre år.
Om du inte upphör helt med din verksamhet behöver du vänta tre år innan du kan få ersättning nästa gång ditt företag behöver vara vilande.

Håll dig uppdaterad

SMÅA menar att det är viktigt att företagare försöker hålla sig uppdaterade om vilka regler och villkor som gäller, även under goda tider när företaget går bra. Det gör det enklare att agera rätt om man skulle drabbas av en tillfällig svacka i sin verksamhet och behöver söka ersättning för arbetslöshet.

Det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad om vilka ersättningsregler som gäller för dig som företagare är att kontakta din a-kassa, antingen per telefon eller genom att skicka ett meddelande via Mina sidor (a-kassornas gemensamma e-tjänster).

Du kan också besöka din a-kassas hemsida för att få aktuell information om arbetslöshetsförsäkringen.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.