Varför behöver du en resultatbudget?
Varför ska du ha en resultatbudget?
En resultatbudget görs för att kunna få en bättre bild över företagets ekonomi på sikt. Kanske kommer bolagets intäkter och utgifter variera över tid och vara säsongsberoende? Då är det bra att upprätta en resultatbudget som säkerställer att bolaget i slutändan är lönsamt. Resultatbudgeten är ett levande dokument som ska anpassas efter nuläget. Tänk därför på att göra ett bästa och ett värsta scenario, planera för de värsta utgifterna och de lägsta intäkterna.
Läs även: 5 tips för en smidig och värdeskapande budgetprocess
Vad är en resultatbudget?
Det är en budget där du samlar företagets intäkter och kostnader. Vanligtvis görs en resultatbudget på årsbasis men den kan även brytas ner på månader eller vara mer framåtblickande och innehålla flera år. Företagets mål är att bli lönsamt och resultatbudgeten används som ett styrmedel för att nå dit. Använd informationen i resultatbudget för att kunna fokusera på det som gör företaget lönsamt.
Likviditetsbudget och resultatbudget – vad är skillnaden?
När resultatbudgeten summerar intäkter och kostnader så fokuserar likviditetsbudgeten på tillgängliga likvida medel som används för att täcka bolagets utgifter. Utan likviditet får bolaget svårt att betala sina utgifter och kan hamna i trångmål.
Verktyg för att skapa en resultatbudget
Via vår partner Visma SPCS program kan du även skapa en resultatbudget.
Läs mer om Visma SPCS
På Almis hemsida kan du ladda ner en excelmall för resultatbudget.