Semlor genererar feta skatteintäkter
För företagare kan det vara ett utmärkt tillfälle att öka volymen på både försäljning och marknadsföring, genom att förse kunder med semlor. Det finns flera sätt att dra nytta av fettisdagen som företagare. En strategi kan vara att ge specialerbjudanden på semlor, eller skapa unika kombinationer av semlor, för att locka in nya kunder.
Förutom de stora fördelarna som detta skapar för bagerierna så är försäljningen av semlor på fettisdagen, till nytta för samhället i stort.
Företagarna har intervjuat Martin Lundell, vd för Sveriges bagare och konditorer, som säger att nästan 60 procent av befolkningen äter minst en semla på fettisdagen, vilket genererar skatteintäkter från moms och arbetsgivaravgifter som räcker till att finansiera cirka 64 000 sjuksköterskor under en dag.
För att kunna baka och sälja alla semlor tar bagerierna in alla resurser de kan under fettisdagen. Det är inte ovanligt att så väl ekonomipersonal och leverantörer hjälper till med att stå i kassan. Enligt Statistiska centralbyrån arbetar hela 33 000 personer i branschen.
Vilka är de största utmaningarna just nu inom er bransch?
− Vår bransch möts av utmaningar från två håll. På kostnadssidan drabbas bagerierna hårt av de skenande elpriserna, samt de ökade priserna på ingredienser, i kombination med ökade hyror. På kundsidan drabbas bagerierna av hushållens sparsamhet, i och med att även hushållen har högre räntor och elpriser. Utöver det kommer branschen att få kämpa med höjda/återställda arbetsgivaravgifter för ungdomar from 1 april, säger Martin Lundell.
Vilken är den mest originella semlan för i år?
− Fram till det att ”semmelwrapen” slog igenom, var de flesta bagerier försiktiga med att utmana den traditionella semlan, därefter har det varit några år där vi sett många extrema varianter. I år är det mer balanserade nymodigheter, som dessutom kombinerar olika traditioner. Två exempel är ”budapestsemlan” och ”tunnbrödssemlan”.