För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Helen Rönnholm på Business Sweden tipsar om hur du som småföretagare lyckas med med att exportera din produkt eller tjänst.

Frågorna som avgör om du är redo

Att bli expert på export innebär en rejäl hemläxa. Här är frågorna som kräver svar innan det är dags att ta steget utomlands.

Funderar du också på export? Det finns flera argument som talar för att tänka utanför Sveriges gränser – och det behöver inte bara handla om att hitta nya kunder. Andra drivkrafter kan vara att producera utomlands, eller att etablera internationella samarbeten som gör att du kan utveckla din produkt eller tjänst.

Tuffa frågor till dig själv

Helen Rönnholm på Business Sweden är expert på att hjälpa svenska entreprenörer att hitta möjligheter till internationalisering. Hennes främsta råd är att du börjar med att ställa några tuffa frågor till dig själv:

- Först och främst måste du bestämma dig om du tror att din produkt eller tjänst har vad som krävs för att lyckas på en utländsk marknad. Och det kanske allra viktigaste är att du har en affärsmodell som går att skala upp utomlands. Ställ frågorna i ett tidigt skede, och våga säga nej om du känner att allt inte är på plats, säger hon.

”Du måste ha en affärsmodell som går att skala upp utomlands”

Heln Rönnholm att det finns många svenska varor och tjänster som har goda förutsättningar att lyckas internationellt – men det är inte alltid som företagaren har gjort sin hemläxa inför en exportlansering.

- Jag möter ofta bolag som drivs av otroligt smarta människor, men som saknar koll på sin egen organisation. Det är entreprenörer som lägger all fokus på att utveckla sin produkt eller tjänst – men de missar ofta allt runt omkring som också måste fungera för att exportsatsningen ska bli framgångsrik. Det handlar om exempelvis marknadsföring, hr-frågor, logistik och finansiering.

Bestäm marknad

Om dina förberedelser resulterar i ett beslut att satsa på export är nästa steg att bestämma vilka marknader som passar bäst. Det är återigen dags för några kontrollfrågor: Vilka potentiella köpare finns det? Vilka kunder är det jag söker? Vilka segment är aktuella?

- Titta tillbaka på vad du har gjort i Sverige – och vad som har funkat. Det är ofta bra att ha verifierat sin produkt på den svenska marknaden. Funkar den här hemma så kan den funka utomlands. Har du börjat i Sverige så har du redan segmenterat marknaden här hemma och kan då göra samma resa på en utländsk marknad, säger hon.

Analysera konkurensen 

Helen Rönnholm pekar på att de nordiska länderna och Tyskland är Sveriges största exportmarknader – och någon av dessa kan ofta vara en bra utgångspunkt för din exportdebut. Du kanske landar i att det bästa är att börja med en mindre marknad för att bli varm i kläderna.

- Glöm inte bort att kontrollera vilka konkurrenter du kommer att möta, och räkna med att konkurrensen är tuffare än här hemma. Tyskland är exempelvis en jättemarknad och alla är där. Det krävs resurser för att dra i gång en exportsatsning, det handlar om både personal och pengar, säger Helen Rönnholm.

Exportrådgivning på nära håll

Business Sweden är en del av Team Sweden, en regional organisation som hjälper företag att satsa internationellt. Ett första steg är att boka ett kostnadsfritt möte hos din regionala exportsamordnare. Kontaktuppgifter hittar du på business-sweden.com

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.