GDPR för föreningar
25 maj 2018 började GDPR - nya dataskyddsförordningen att gälla. Den ersätter personuppgiftslagen (PUL) och har fått många att fundera kring sin hantering av personuppgifter.
Här är några viktiga riktlinjer för dig som exempelvis arbetar med en förening eller i en annan liten organisation med medlemmar, som Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tagit fram.
Hantera personuppgifter i en förening - 4 principer!
Ändamålsbegränsning
Detta handlar om att ni bara ska samla in uppgifter för specifika ändamål och inte för att behandla uppgifterna senare för något annat.
Uppgiftsminimering
Ni ska bara ta in de uppgifter som verkligen är viktiga och relevanta för ändamålet.
Korrekthet
Uppgifterna ska stämma och uppdateras vid behov. Se till att ha korrekta uppgifter och uppdatera dem vid behov.
Lagringsminimering
Spara inte personuppgifterna längre tid än vad som behövs.
Källa till informationen är Integritetsskyddsmyndigheten