Fordonsmärkning och avståndsbaserat system för beskattning av fordon
Fordonsmärkning för lätta fordon bör införas
Regerings klimathandlingsplan aviseras införandet av en fordonsmärkning för lätta fordon. I syfte att främja konsumenters val av klimatsmarta fordon. Utöver utsläpp ur avgasröret bör märkningen även redovisa fordonets energieffektivitet och livscykelutsläpp. Det bör analyseras hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.
Analys av avståndsbaserat system för beskattning av tunga transporter.
I regeringens klimathandlingsplan görs bedömningen att beskattningen av den tunga godstrafiken på sikt kommer att behöva ses över. Regeringen vill fortsätta analyserna av ett avståndsbaserat system för tunga godstransporter på väg som beaktar Sveriges olika geografiska förutsättningar och som tillsammans med övriga styrmedel bl.a. ger tydliga incitament för användningen av nollemissionsfordon utan att missgynna tidigare investeringar i tunga fordon.
Tidigare har frågan utretts i regeringens utredning ett nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg. I utredningen föreslås en avståndsbaserad skatt på lastbilar, även kallad kilometerskatt. Det skattepliktiga vägnätet föreslogs omfatta europavägar, riksvägar och primära länsvägar. Vidare skulle skatten differentieras beroende tätorter eller glesbygd samt utifrån fordonets totalvikt, euroklass och ”eventuellt antalet hjulaxlar”. Parallellt har även EU i det så kallade eurovinjettdirektivet, som anger hur avgifter får tas ut, föreslagit att avgifterna ska differentieras utifrån hur mycket koldioxid fordonen släpper ut.
Skrotningspremie
I budgetpropositionen för 2024 aviserade regeringen införandet av en tillfällig skrotningspremie den som skrotar sin bil till förmån för en elbil. Syftet är att fasa ut äldre bensin- och dieseldrivna bilar.