4. Prioritera och sätt mål
Börja med att gå tillbaka lägesanalysen och använd materialet från intressentdialogen. Tydliggör era värden och vad ni står för. Det blir en viktig kompass för ert hållbarhetsarbete.
Finns mål för hållbarhet?
Det kanske redan finns styrdokument och resultatmål på vissa områden eller för delar av ert hållbarhetsarbete. Se till att de blir operativa och användbara, för dig och dina medarbetare i företaget. Utveckla riktlinjerna för ert miljöarbete eller er värdegrund att inkludera aspekter för andra hållbarhetsfrågor.
Saknas mål?
Om ditt företag saknar mål för hållbarhet – starta en målprocess utifrån era utmaningar och möjligheter baserat på lägesanalysen. Undersök resultaten från intressentdialogen och kartlägg olika behov, förväntningar och risker.
Om ditt företag är större, inkludera representanter från exempelvis ledning, säljavdelning, produktion för att få in olika perspektiv och för att målformuleringarna ska förankras och få effekt i företagets verksamhet.
S-M-A-R-T-A mål
SMART-modellen* kan hjälpa dig att ta fram effektiva mål.
Specific
Tydliggör det som ska uppnås (Vad, vem, var och varför).
Measurable
Bestäm redan från start hur ni mäter att ni lyckats. Alla mål kan mätas.
Attainable
Målet ska driva processen men måste vara praktiskt möjligt att uppnå.
Relevant
Målen ska vara relevanta och knytas an till ansvarsområden. Delaktighet i framtagande är ett nyckelord.
Time-bound
Sätt upp en tidsplanering. Bestäm deadline och prioritering för målet.
*Källa: OECD
Fundera också på hur ni ska mäta era resultat och hur de ska omsättas i praktiken - hur målen kan kopplas till prestation och till olika enheter.
Fördjupa och gå vidare i detta steg
- Företagets hållbarhetspolicy behöver vara tydlig, sätta strategiska mål och relatera direkt till era affärsområden. Så gör du: Hållbarhetspolicy