Minskad klimatpåverkan från flyg
Reduktionsplikt för flyg
EU har infört en gemensam kvotplikt för hållbara flygbränslen på alla europeiska flygplatser. Enligt den nu antagna förordningen RefuelEU Aviation gäller 2 procent för 2025, 6 procent 2030, och 20 procent av bränslet som tankas på europeiska flygplatser 2035 vara hållbara flygbränslen. Därefter kommer inblandningskraven öka ytterligare och 2050 ska 70 procent vara hållbara flygbränslen. Förordningen innebär att nationella inblandningskrav behöver slopas till förmån för de europeiska kraven.
Driftstöd för icke flygplatser kan villkoras
Regeringen har i budgetpropositionen för 2024 föreslagit ett ökat statligt bidrag för driftstöd till icke-statliga flygplatser. Regeringen anger i det sammanhanget att inriktningen är att det statliga bidraget för driftstöd kommer att villkoras och att flygplatserna behöver uppfylla villkoren för att få del av stödet. Regeringskansliet har påbörjat ett internt arbete med att genomföra regeringens förslag i budgetpropositionen för 2024 avseende bidraget för driftstöd till icke-statliga flygplatser. I det sammanhanget anser regeringen bl.a. att det bör övervägas att ställas krav på minskad klimatpåverkan i samband med bidragsgivning för driftstöd till icke-statliga flygplatser.
Analys av marknadsintroduktion av elflygplan
Energimyndigheten har fått i uppdrag att analysera och föreslå hur de befintliga klimatpremierna kan utformas för att stimulera marknadsintroduktion av elflygplan.