För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Ökad klimatpremie

Klimatpremien infördes i oktober 2020 och är ett samlingsnamn för statligt stöd till företag, kommuner och regioner vid köp av eldrivna lätta och tunga lastbilar, miljölastbilar, eldriven arbetsmaskin och miljöarbetsmaskin.
Bild: Shutterstock

Syftet med premien är att främja introduktionen av miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskiner på marknaden och bidra till en minskning av utsläpp av växthusgaser. Regeringen har fortsatt förstärkt premien.

ökad klimatpremie.png

Klimatpremie för lätta lastbilar som drivs på el

I budgetpropositionen för 2024 aviserade regeringen införandet av ett tillfälligt stöd till företag, kommuner och regioner för att stimulera marknadsintroduktion av eldrivna lätta lastbilar. Anledningen till satsningen är att elektrifieringen av lätta lastbilar går framåt men utvecklingen inte i samma takt som för personbilar. Eldrivna lätta lastbilar stod för 15 procent av nyförsäljningen. Lastbilar och arbetsmaskiner som drivs med bioetanol och fordonsgas, inklusive biogas, får inte längre stöd inom klimatpremien. Dessa lastbilar och arbetsmaskiner kan emellertid fortsättningsvis få stöd genom Klimatklivet.

Klimatpremie till tunga lastbilar som drivs på el

Regeringen har i budgetpropositionen för 2024 föreslagit att medel tillförs till fortsatt stöd till marknadsintroduktion av tunga ellastbilar, miljölastbilar och elbussar. Anledningen till satsningen är att eldrivna tyngre lastbilar och eldrivna regional- och fjärrbussar en väldigt liten del av både den totala fordonsflottan liksom andelen i nyförsäljning därför behövs mer stöd samtidigt som laddinfrastruktur för tunga fordon måste byggs ut.

Klimatpremie till elbussar

Elbusspremien har funnits sedan 2017, och fram till den 22 februari 2023 har 756 fordon tilldelats stöd. Stödet har uteslutande gått till stadsbussar (s.k. klass I-bussar), där eldrift numera är väl etablerad på marknaden. 

Energimyndigheten gör bedömningen att oavsett möjligheten till investeringsstöd kommer kollektivtrafikaktörerna att fortsätta investera i stadselbussar. Däremot är utbudet av eldrivna regional- och fjärrbussar (klass II och III) i nuläget mycket litet och marknadsintroduktionen av dessa bussar har precis börjat. Regeringen beslutade därför att den 30 juni 2025 ska stödet till stadselbussar fasas ut (klass I) men att stödet fortsatt ska kunna ges till regional- och fjärrbussar (klass II och III).

EU:s statsstödsregler medger stöd till fordon som drivs på på el eller vätgas

Klimatpremien är ett marknadsintroduktionsstöd. Enligt krav i den allmänna gruppundantagsförordningen (GBER) behöver ett fordon som ska få statligt stöd vara ett nollutsläppsfordon eller ett s.k. rent fordon, vilket innebär att fordonet åtminstone delvis behöver drivas på el eller vätgas. Det innebär att lastbilar som drivs med bioetanol och fordonsgas, inklusive biogas, från och med 1 januari 2024 inte längre kan ges stöd enligt GBER.

Den fordonsgas som används i Sverige består till övervägande del av biogas och bioetanolen tillverkas av förnybara råvaror. Lastbilar som drivs med bioetanol eller biogas bidrar således till att minska utsläppen av växthusgaser jämfört med fordon som drivs med diesel, fordonsgas av fossilt ursprung eller andra fossila bränslen. Regeringen ska därför enligt deras klimathandlingsplan analysera vilka möjligheter som finns att ge dessa fordon fortsatt stöd.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.