För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Arbetsmiljöansvar för inhyrd personal

Den nya uthyrningslagen ställer krav på dig som företagare när du hyr in extrapersonal, säger Arzu Kazimova Sel, jurist hos Företagarna.
Företagarnas jurist Arzi Kazimova Sel. Foto: Oskar Omne.

Vi har under året fått frågor kring den så kallade 24-månadersregeln i uthyrningslagen. Det är en regel som också har väckt andra viktiga frågor, särskilt kring arbetsmiljöansvaret för bemanningsanställda under tiden de är uthyrda på uppdrag hos kundföretag.

Att säkerställa en trygg arbetsmiljö för bemanningsanställda är avgörande – inte bara för att uppfylla lagkraven – utan också för att ge alla medarbetare en trygg och hälsosam arbetsplats.

Nya drabbas mer

Personer som är nya på jobbet löper fyra till sex gånger större risk att drabbas av arbetsskador jämfört med en person som har varit anställd i ett år, enligt Arbetsmiljöverket. Bemanningsanställda är särskilt utsatta eftersom de ofta är nya på jobbet. Varje vecka skadas runt 20 bemanningsanställda i arbetet.

När året nu lider mot sitt slut, och vi förbereder oss för en hektisk julperiod, är det ett bra tillfälle att påminna om vikten av arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal. Många företag kan under denna tid behöva extra arbetskraft för att hantera ökad efterfrågan, och för att täcka upp för ordinarie personal som går på ledighet, vilket gör arbetsmiljöfrågan särskilt aktuell.

Vem är då ansvarig för bemanningspersonalens arbetsmiljö?

Svaret är att både bemanningsföretaget och kundföretaget har detta ansvar. De måste samverka både före och under hela uppdragsperioden för att minimera risker för skador och olyckor. För bemanningsföretagen, som har det fulla arbetsgivaransvaret, innebär detta bland annat att undersöka och riskbedöma arbetsplatsen dit de bemanningsanställda hyrs ut. Bemanningsföretagen är också skyldiga att se till att personalen får en ordentlig introduktion på den aktuella arbetsplatsen, genomföra regelbundna samtal och se till att den uthyrda personalen har det bra hos kundföretaget.

Arbetsgivaren har också ett ansvar för de långsiktiga arbetsmiljökraven som till exempel rehabilitering och utbildning.

Vida åtgärder

Kundföretagen har arbetsmiljöansvaret och ska vidta de skyddsåtgärder som behövs för arbetet. Detta innebär att kundföretagen bland annat ska ge bemanningsanställda en noggrann introduktion vid uppdragets start, tydliga instruktioner om arbetsuppgifterna, information om säkerhetsrutiner, skyddsutrustning och vem man kan vända sig till om man har frågor om sin arbetsmiljö. Finns ett skyddsombud på arbetsplatsen, vilket krävs på en arbetsplats med minst fem anställda, ska de bemanningsanställda få veta vem detta är.

När vi pratar om arbetsskador tänker många på fysiska skador, men arbetsmiljöansvaret omfattar även den psykosociala arbetsmiljön. Hög arbetsbelastning och dålig introduktion kan leda till ohälsa eller utbrändhet.

Sammanfattningsvis har bemanningsföretag och kundföretag ett gemensamt arbetsmiljöansvar för att bemanningsanställda under sin uppdragstid ska må bra och kunna göra ett bra jobb. Därför är det viktigt att båda parter arbetar förebyggande med systematiskt arbetsmiljöarbete och hanterar arbetsmiljöfrågor kontinuerligt – före, under och efter uppdraget. Genom att se till att säkerheten är lika självklar som glöggen i december, kan vi ge alla medarbetare den bästa julklappen: en trygg och hälsosam arbetsplats.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.