Personal och anställda Allt du behöver veta om personal och anställning som småföretagare Funderar du som småföretagare på att anställa personal? Här finns nyttig information om arbetsgivaravgifter, arbetsrätt, lön till anställda, arbetsmiljö och ledarskap. Arbetstid för anställda Anställda får inte arbeta hur mycket man vill och det finns flera olika sorters arbetstid att ha koll på som arbetsgivare. Företagaren Arbetsmiljöansvar för inhyrd personal Den nya uthyrningslagen ställer krav på dig som företagare när du hyr in extrapersonal, säger Arzu Kazimova Sel, jurist hos Företagarna. Tjänstledigt, vård av anhörig och andra orsaker till ledighet Det finns flera giltiga orsaker för ledighet för anställda som du som arbetsgivare kommer hantera. Arbetstagares sjukdom Arbetsgivaren har ett stort ansvar utöver det ekonomiska när en arbetstagare blir sjuk. Föräldraledighet Arbetstagare som fått barn eller har vårdnaden om barn har stora möjligheter att få ledigt enligt föräldraledighetslagen. Arbetstagarens ledigheter Allt om ledigheter med extra fokus på semesterledighet. Arbetstagare som inte sköter sitt arbete Under anställningen har du som arbetsgivare ett ansvar att leda och fördela arbetet för arbetstagarna. Lön och lönesättning En bra arbetsgivare har en lönepolicy med tillhörande rutiner för hur lönen ska bestämmas och när den årliga löneöversynen ska ske. Allt om rekrytering - för dig som arbetsgivare När du har bestämt vad arbetsgivaren har behov av för kompetens m.m. och vad ditt företag erbjuder för villkor och annat är det dags att rekrytera. Diskriminering i arbetslivet Ditt företag får som arbetsgivare inte diskriminera den som är arbetstagare, gör en förfrågan om eller söker arbete. 1 2 3 4 5 … Nästa
Arbetstid för anställda Anställda får inte arbeta hur mycket man vill och det finns flera olika sorters arbetstid att ha koll på som arbetsgivare.
Företagaren Arbetsmiljöansvar för inhyrd personal Den nya uthyrningslagen ställer krav på dig som företagare när du hyr in extrapersonal, säger Arzu Kazimova Sel, jurist hos Företagarna.
Tjänstledigt, vård av anhörig och andra orsaker till ledighet Det finns flera giltiga orsaker för ledighet för anställda som du som arbetsgivare kommer hantera.
Arbetstagares sjukdom Arbetsgivaren har ett stort ansvar utöver det ekonomiska när en arbetstagare blir sjuk.
Föräldraledighet Arbetstagare som fått barn eller har vårdnaden om barn har stora möjligheter att få ledigt enligt föräldraledighetslagen.
Arbetstagare som inte sköter sitt arbete Under anställningen har du som arbetsgivare ett ansvar att leda och fördela arbetet för arbetstagarna.
Lön och lönesättning En bra arbetsgivare har en lönepolicy med tillhörande rutiner för hur lönen ska bestämmas och när den årliga löneöversynen ska ske.
Allt om rekrytering - för dig som arbetsgivare När du har bestämt vad arbetsgivaren har behov av för kompetens m.m. och vad ditt företag erbjuder för villkor och annat är det dags att rekrytera.
Diskriminering i arbetslivet Ditt företag får som arbetsgivare inte diskriminera den som är arbetstagare, gör en förfrågan om eller söker arbete.