Du kommer långt med öppen kommunikation
När en medarbetare drabbas av psykisk ohälsa påverkas ofta hela arbetsplatsen.
- Arbetsgivaren har inte bara ett ansvar enligt arbetsmiljölagen att hjälpa medarbetare – det finns även ett ekonomiskt och ett medmänskligt ansvar, säger Roger Persson, universitetslektor och docent vid institutionen för psykologi på Lunds universitet.
”Arbetsgivaren har inte bara ett ansvar enligt arbetsmiljölagen att hjälpa medarbetare – det finns även ett ekonomiskt och ett medmänskligt ansvar”
Som arbetsgivare är det viktigaste man kan gör att tänka långsiktigt – att så långt det är möjligt organisera bort framtida problem hos medarbetarna.
- Att tänka primärpreventivt – exempelvis med hjälp av tydliga policyer och arbetsbeskrivningar, noggrann schemaläggning samt en öppen kommunikation mellan medarbetare och chefer – ger en mer hållbar arbetsmiljö, säger Roger Persson.
Dessa faktorer blir än viktigare i det nya arbetsliv som vi står inför, där det blir allt vanligare att jobba kortare perioder i olika projektgrupper. Har man redan på ett tidigt stadium tänkt till genom att ha riktlinjer, stödfunktioner och åtgärdsplaner samt jobbar för goda återhämtningsmöjligheter så minskar risken för att medarbetare och arbetsplatsen drabbas.
- Samtidigt är det inte helt ovanligt att arbetsmiljöfrågor prioriteras bort i den nya sortens arbetsliv som vi står inför. Men det finns alltså mycket att vinna på att i god tid se över sina rutiner, säger Roger Persson.
Text: Anna-Maria Stawreberg.