Undvik utbrändhet: så klarar du pressen
Du är alltid tillgänglig. Skriver offerter på helgerna, svarar på mejl på kvällarna och jobbar med det administrativa på röda dagar. Du kommer inte ihåg när du senast hade fem veckors sammanhängande semester.
För många småföretagare är det här en verklighet som man har lärt sig att leva med. Och även om det i vintras släpptes en studie som visade att egenföretagare löper mindre risk för utbrändhet än andra, trots att de lider av det som andra skulle beskriva som arbetsnarkomani, finns det stora risker med att aldrig släppa jobbet.
– Bara för att du som entreprenör älskar ditt arbete, och vet med dig att du hamnat på rätt plats, innebär det inte att du är skyddad mot utbrändhet, konstaterar Dag Härdfeldt, legitimerad psykolog på Kry, som dagligen träffar många egenföretagare.
Dag Härdfeldt talar ofta om work-life balance, ett begrepp som försöker fånga ett tillstånd där privatlivet och yrkeslivet är i balans och främjar varandra.
– Men var den balansen finns varierar från person till person, och från tillfälle till tillfälle. Lirar allt annat i livet, då orkar du lite fler utmaningar på jobbet och vice versa, säger han.
Identifiera din egen work-life balance
Dag Härdfeldt att var och en behöver identifiera sin egen work-life balance och så långt det är möjligt försöka anpassa sig efter att hitta den balansen.
– Det finns flera varningssignaler på att du inte gör saker helt rätt. Om dina basbehov ändras och du får sömnproblem, aptitrubbningar eller minskad livslust är det kanske signaler att din stressnivå är för hög.
Andra varningssignaler är när närtidsminnet sviktar eller din stimulitolerans försämras – du blir känslig för ljud, ljus eller blir trött av att ha folk omkring dig.
– Om du tappar förmågan att kontrollera dina känslor eller om du inte längre klarar av de enklaste krav, som att till exempel öppna ett mejl, då bör du också dra i nödbromsen.
Dag Härdfeldt är väl medveten om svårigheterna det innebär att som småföretagare hitta en balans och våga säga nej till stora uppdrag. Hans råd är att föra en aktivitetsdagbok för att få en uppfattning om hur dygnets timmar fördelas. På så sätt kan man snabbt se om man ljuger för sig själv om hur mycket man egentligen arbetar.
– Men man ska inte heller underskatta sin egen magkänsla. Den fungerar som en form av snabbkalkyl över läget, så den ska du lita på, säger han.
Får kickar som entreprenör
Emelie Olsson som är en av grundarna till den digitala plattformen Corite, är väl medveten om svårigheterna att sätta gränser som egenföretagare. Hon är van vid högt tempo och en av få svenska företagare som har fått ta plats på amerikanska Forbes prestigefulla topplista över de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år inom den europeiska underhållningsbranschen.
– Som entreprenör får man kickar när det händer saker och det kan vara svårt att trycka på paus när det går bra. Men oavsett om det går bra eller inte behöver man återhämtning, konstaterar hon.
Emelie Olsson har alltid haft mycket omkring sig. Innan hon var med och startade Corite har hon varit allt från poddkreatör till parkeringsvakt, startat välgörenhetsprojekt och drivit standupklubb.
– Många tror att den här gå-in-i-väggengrejen kommer när man har mycket att göra. Men för mig är det när det lugnar nersig som hjärnan signalerar. Emelie Olsson vet.
För vid flera tillfällen har hon varit svindlande nära att smälla in i väggen i 180 kilometer i timmen, och hon har varit sjukskriven för utbrändhet. För att kunna fortsätta med det hon älskar – att driva eget – har hon lärt sig vissa strategier som hon drar nytta av.
– Som egenföretagare måste du välja bort något i livet. Om du försöker göra allt, då kraschar du.
Undvik notiser
En strategi som hon har tagit till är att ta bort notiser från telefonen för att slippa bli distraherad. Hon har också tagit att hon under stressiga perioder kan välja vilka samtal som ska släppas fram.
– Man måste inte vara tillgänglig hela tiden. Ingen dör om du väntar med att återkoppla. På så sätt kan du göra färdigt det du håller på med innan du svarar på samtal eller mejl.
Att öva på att delegera och tänka i termer om att det är viktigare att saker blir gjorda än att de blir gjorda på ditt sätt – och att släppa kontrollbehovet – är andra strategier som Emelie Olsson anammat.
Hon har också haft stor hjälp av att identifiera vad som är återhämtning för henne och sedan planera in det regelbundet.
– Släpp ”ska-bara-tänket”, för du kommer aldrig att bli färdig, och se i stället till att schemalägga det som ger dig återhämtning så att du får in det regelbundet i din vardag, är hennes viktigaste råd.
För, som Emelie Olsson säger, det är skillnad på verklig återhämtning och att krascha i soffan framför tv:n på kvällarna.
– Att enbart vila upp sig för att orka jobba nästa dag är inte återhämtning. Det är konstgjord andning och en tillfällig lösning. För mig är återhämtning att träna, vara för mig själv och göra ingenting och umgås med vänner. Där får jag energi och kan koppla bort jobbet.
Varningssignaler att ta på allvar
Psykologen Dag Härdfeldt träffar ofta företagare som upplever att det är dags att dra i nödbromsen. Det här är hans lista över signaler som varnar för att du inte gör saker helt rätt.
Sömnen
Har du börjat få svårt att sova? Kanske somnar du direkt, bara för att vakna i ottan, trots att du inte är utsövd? Eller kanske somnar du inte alls?
Aptiten
Har du fått förändrad aptit? Minskad matlust eller ständig hunger?
Lusten
Har du tappat lusten och njuter inte längre av saker du brukade njuta av?
Humöret
Känner du dig inte riktigt glad?
Minnet
Märker du att ditt arbetsminne sviktar och att du inte längre kommer ihåg koder, glömmer ord eller kommer hem med fel saker från affären?
Överkänslig
Har du blivit känslig för ljud, ljus eller liv och rörelse?
Självkontroll
Kan du inte längre kontrollera dina känslor och får raseriutbrott, blir irriterad eller börjar gråta för bagateller?
Pressen
Känns det som om ”alla är efter dig”, att alla ställer krav på dig och du tycker att du är under ständig press?
Dra i nödbromsen – så här gör du
Entreprenören Emelie Olsson och psykologen Dag Härdfeldt har på uppdrag av Företagaren listat några åtgärder som kan bidra till en bättre balans mellan arbete och privatliv.
- För en aktivitetsdagbok där du skriver ner vad du gör under veckans olika dagar. Notera gärna hur mycket tid du lägger ner på de olika aktiviteterna. Ett bra sätt att få överblick kan vara att använda en vanlig Bic-penna där till exempel rött får stå för administrativa jobbsysslor, blått för produktion, svart för fritidssysslor och grönt för vänner och familj.
- Fundera igenom vad som ger dig återhämtning. Kanske är det en långpromenad i skogen? Middag på krogen med vännerna? En romantisk komedi på tv:n eller ett hårt träningspass? Planera in det regelbundet, flera gånger i veckan.
- Tänker du i ”ska-bara-termer”? Det är okej; många gånger är det svårt att slappna av om du är mitt i något. Men om det är en komplex uppgift som tar tid, dela gärna in det som ska göras i delmål, och bestäm dig för att avsluta när du gjort färdigt ett delmål. På så sätt ser du ett avslut för dagen.
- Öva på att delegera. Även om du inte har anställda kanske du kan köpa in timmar från andra entreprenörer och på så sätt leja bort det som inte ingår i din kärnverksamhet eller det som du märker tar extra mycket energi.
- Använd dig av den teknik som finns i din mobiltelefon för att underlätta vardagen.
- Skaffa ett nätverk av andra entreprenörer som förstår de utmaningar det innebär att driva eget.
- Var noga med att ta semester. Du är ditt dyrbaraste arbetsredskap och den viktigaste investeringen ditt företag har. Var rädd om dig.
Text: Anna-Maria Stawreberg.