Hur värderar jag mitt varumärke?
Varumärket utgör ofta en stor del av ett företags totala värde. En varumärkesvärdering görs oftast om företaget är på obestånd, eller vanligast, om ett företag ska säljas.
Men det finns en risk att den som vill sälja ett företag överskattar värdet, och att den som vill köpa ett företag underskatter värdet av varumärket.
Det finns flera olika metoder för att värdera immatriella tillgångar såsom varumärket.
Några exempel som Patent och registreringsverket tipsar om är:
The Cost method, där man värderar baserat på hur mycket det kostat att skapa den immatriella tillgången, eller vad det skulle kosta att återskapa den från grunden. The Market Value method värderar en produkt utifrån dess resultat på marknaden och The Income or Economic Benefit method som fokuserar på den inkomst som en immateriell tillgång kan komma att generera i framtiden.
För att hitta en gemensam värdering finns också två internationella ISO-standarder för hur varumärkets värde och styrka värderas, ISO-20671:2019 och ISO-10668:2010.
Läs mer om ISO 10668:2010 Brand valuation — Requirements for monetary brand valuation
Läs mer om ISO 20671:2019 Brand evaluation — Principles and fundamentals
Vad är skillnaden mellan värdering av varumärke och goodwill?
Ibland hör man att säljaren utöver andra värden i företaget vill ha betalt för goodwill. Goodwill brukar omfatta immatriella tillgångar som varumärket, men också rykte och befintliga kunder, de värden som överstiger det bokförda värdet hos ett bolag