Viral och synas på sociala medier - tips för dig som driver ett mindre företag!
Vi träffar många företagare på nätverksträffar, seminarier och annat roligt och här har vi sammanställt några enkla knep som företag använder för att få sina kunder att berätta mer om dem på Instagram, Facebook, Youtube och TikTok.
1. Påminn din kund att berätta om dig
Ibland är det inte svårare än att kunder gör det du ber dem om. Så var inte blyg, kom ihåg att be din kund när den är som nöjdast om att det vore väldigt, väldigt trevligt om hen kunde berätta det för flera.
- Sätt upp en skylt i kassan, hyllan, receptionen eller på bordet där det står "Berätta gärna för andra om oss".
- Bonus om du kan lägga in vad ert konto heter så det blir enkelt för kunden att tagga er.
- Lägg till ett meddelande på orderbekräftelsen, i slutrapporten, på kvittot eller fakturan. "Tack för att du är kund hos oss - berätta gärna för andra om oss."
2. Skapa content (även kallat "kodak-moments")
Rådet är att tänka som Pippi, Gubben Pettson eller Skrot-Nisse. Vad kan du göra av vanliga saker? Ett sockerdricka träd, ett vattenfall eller något annat intressant som dina kunder kommer vilja fotografera och dela på sina sociala medier.
- Häng upp budskap på väggen, alla älskar knäppa citat
- Historia - finns det någon gammal kunskap att dela?
- Skriv små meddelanden där din kund rör sig
- Skicka med skötselråd och en hälsning
- Vad kan du göra av situationen? Flambera maten? Backa med släp? Konster med en gris? Allt som avviker och imponerar ger pluspoäng!
- Se till att kunden ser solnedgångar, soluppgångar, vackra vyer, dramatiska hus eller andra fotovänliga situationer.
3. Dra nytta av det som händer "online" även "offline"
På Youtube, TikTok och Instagram uppstår ständigt trender som snabbt blir stora och det här syns även utanför kanalerna. Här kanske du behöver lite hjälp av någon som tillbringar mycket tid på dessa kanaler så sök upp en tonåring som kan guida dig rätt!
- TikTok-pasta, ett koncept som innehåller många olika pastarätter som du kanske har råvarorna till i din butik?
- Unboxing har varit en trend länge men håller fortfarande och hur ser det ut när din kund packar upp det man köpt av dig?
- Så kallade "vardags-hack" finns det gott om i alla sociala kanaler, ta upp ämnet och tipsa om hack för dina tjänster och produkter.
Mer tips hittar du längre ner!
Så blir du bättre på Instagram!
- Variera ditt innehåll, å ena sidan ska man vara konsekvent och skapa igenkänning men å andra sidan tröttnar följare på om du postar samma budskap från samma plats i samma ton och filter varje dag.
- Samla tidigare inlägg och tips så man hittar tillbaka.
- Se till att din profil (bio) är tydlig. Namn på kontot ska vara samma som ditt företag (om det är ett företagskonto), beskrivning, länk - kolla upp hur de bästa ser ut och lär av dem.
- Gör dig sökbar och använd taggar så du kan hittas plus att du har en geografisk koppling om det är relevant.
- Privat konto har många fördelar och det är ofta personen man vill följa men du behöver ett företagskonto också och ibland går det att få liv även i ett företagskonto!
Bäst på Facebook - så gör du!
- Tvåfaktorsidentifiering - ett måste för att det ska fungera både privat och på företagskonto.
- Säkra upp ditt varumärke - du måste kunna bevisa att du har rätten att dela innehåll för detta varumärke, även när det är ditt eget.
- Skippa länkarna i inlägget och skriv istället ett bra inläg och hänvisa till var det finns mer eller länka i en egen första kommentar till ditt egna inlägg.
- Variera innehållet, film och bild, text och bildspel.
- Sponsra upp innehåll eller gå all in och annonsera på riktigt! Det kommer hjälpa ditt konto, det är inte dyrt men det är inte heller enkelt så ta hjälp för att göra rätt från början.
- Se till att ditt konto är snyggt och städat. Bild i header, fastnålat inlägg, använd kalendern och så vidare.
- Grupp eller sida? Grupp fungerar väldigt bra om du har kunder du vill kommunicera med direkt och inte behöver posta öppet.
Kungen på Linkedin -vad behöver du göra?
- Person före företag - här är det mycket viktigare att du lägger all tid på att bygga upp ditt privata konto och sen har du en enkel företagssida som du kan länka till.
- Även här variera dig och använd alla möjligheter som finns med omröstning, blogginlägg, berätta om vad du gör, hylla andra och så vidare.
- Kom ihåg att hålla din profil uppdaterad när du får nya uppdrag så ditt CV inte är gammalt. CV är bra även för uppdrag, inte bara för att söka jobb.
- Principen är den samma även här; skippa länkarna och lägg dem i en kommentar eller inte alls.
Testa Tik Tok om du inte redan gjort det - här finns många möjligheter!
TikTok är ungefär samma sak som Youtube fast med sociala interaktioner och yngre. Men i båda kanalerna hittar du tips och råd på allt från deklaration till byta avgasrör till hur du räknar ut 3:12 reglerna blandat med komiker, filmklipp och sport.
- Bestäm dig för om du vill ha många följare, många visningar av inlägg eller blir störst på en trend. Alla tre är möjliga utan att alla är uppfyllda.
- Bevaka trender och häng på. Trender kan vara musik eller något "alla" gör som "min dag" eller "text till bild".
- Jobba med serier av inlägg så man inte ser allt i varje inlägg utan att det fortsätter och fortsätter.
- Kvalitet och personligt är väldigt viktigt för att du ska få en bra räckvidd, det måste vara du och det måste vara bra filmat och producerat.
Vill du lära dig mer? Håll utik bland Företagarnas event och aktiviteter - vi har ofta kurser i sociala medier och digital kommunikation.