Vad gäller vid annonsmärkning av samarbeten på YouTube, Instagram och bloggar?
Det finns dock en hel del regler kring detta, som kan vara bra att ha koll på som företagare. Då ser man till att ens produkter marknadsförs på ett sätt som inte strider mot marknadsföringslagen.
Vad finns det egentligen för regler kring annonsmärkning av samarbeten?
Enligt marknadsföringslagens 9§ ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.
Det gäller alltså att det tydligt framgår i samarbetet att det är marknadsföring och vem som är ansvarig för marknadsföringen.
Marknadsföringslagen skyddar människor mot vilseledande, aggressiv och annan otillåten marknadsföring. Den ställer bland annat krav på att marknadsföring inte ska påverka människors förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med marknadsföring menas alla de aktiviteter ett företag gör för att nå ut med sina varor eller tjänster på marknaden.
Samarbete med influencers
Här kommer några exempel på samarbeten som är markerade på rätt sätt:
Om du gör ett samarbete med en influenser som får betalt eller produkter mot att den marknadsför din produkt så ska personen göra det tydligt direkt att det rör sig om reklam.
Hur är man tydlig i sin kommunikation vid ett reklamsamarbete?
I bloggar
För att vara tydlig ska personen som marknadsför din produkt redan i början av texten skriva att det är ett reklamsamarbete. Det ska även framgå i rubriken av inlägget. Det räcker alltså inte med att skriva det i slutet av texten, för det måste framgå direkt att det handlar om reklam.
På Youtube
På Youtube är det viktigt att personen säger att det är ett reklamsamarbete i början av videon. Det ska även stå med skriftligt i titeln och i infoboxen. Så att det tydligt framgår att det handlar om reklam.
På Instagram
På Instagram ska annonsmarkeringen ske i början av inlägget. Inlägget kan exempelvis börja med #annons. Eller exempelvis Detta inlägg är ett reklamsamarbete med Företagarna.
Vad gäller med affiliate-länkar?
Affiliate-marknadsföring är provisionsbaserad marknadsföring och innebär att personen får betalt för hur många som klickar på länken eller köper en produkt på hemsidan.
För att vara extra tydlig så är det även bra att markera ut affiliatelänkar/annonslänkar. Det kan vara bra att inluensern förklarar för följarna vad affiliate-länkar är eller skriver i början av inlägget att inlägget innehåller annonslänkar.
För vem gäller marknadsföringslagen?
Det kan vara svårt att tyda alla regler men för att förenkla för vem marknadsföringslagen gäller så är det inte bara företaget som säljer produkter utan det är även den influenser som marknadsför produkten för företagets räkning som omfattas av lagen.
Ansvariga för marknadsföring enligt marknadsföringslagen är:
- Ett företag som står bakom marknadsföringen
- En anställd på det företag som står bakom marknadsföringen
- Någon annan som marknadsför en produkt för företagets räkning, till exempel en bloggare
- Andra personer som väsentligt har bidragit till marknadsföringen