Vad är en affärsidé?
Enkelt uttryckt är det helt enkelt en beskrivning på hur företaget ska gå runt. Från vem ska företaget få in pengar och på vilket sätt ska det ske? Hur kommer man på en affärsidé? Många vill gärna komma på en helt unik affärsidé. Hittar man en sådan som visar sig fungera är det förstås en lyckoträff.
Men de flesta affärsidéer utgår från väl beprövade koncept, från att sälja snabbmat på ett ställe där många hungriga passerar till att erbjuda hårklippningstjänster på en medelstor ort där många vill ha snygg frisyr. Däremot behöver du på något sätt komplettera den marknad som finns. Att göra exakt det någon redan gör kan bli svårt.
Hur kan ditt företag sticka ut? Kanske är det genom att erbjuda de godaste varmkorvarna på torget? Den bästa servicen? De billigaste varmkorvarna eller tvärtom, korv med riktigt exklusiva råvaror som du säljer till en målgrupp som förut inte köpt varmkorv i din stad? Rikta in dig på ett område du gillar.
Läs även: Hållbara hundprylar lockar investerare
Om du står i färd med att starta eget är det ofta en bra idé att gräva där du står. Vad är dina styrkor? På vilket område kan du skapa en produkt eller tjänst? Vad älskar du att göra? Utgår du från något du redan kan i din affärsidé, har du kommit en bra bit på vägen.
Undersök marknaden: Vad är hett just nu? Genom att vara snabb att fånga upp nya trender i samhället har du möjlighet att slå dig in på ett område där kundgruppen snabbt växer. Häng med i sociala medier, följ nyheterna och snackisarna.
Finns det något koncept som slagit stort i en större stad, men som inte hunnit till din ort än så är det ofta bara en tidsfråga.
Vad tror du blir nästa trend? Ta fram din ”hisspitch” Lär dig sammanfatta din affärsidé i några få enkla meningar – gör en hisspitch.
1. En bra hisspitch är kort och ska gärna hinna dras under tiden du möter en ny person i en hiss – där av namnet. Den övertalar inte, utan övertygar.
2. Lyckas du inte få till en kort sammanfattning av din affärsidé på detta sätt kanske det är så att idén är för krånglig och behöver omarbetas. Du har inte lång tid på dig att övertyga dina framtida kunder heller om att köpa din produkt eller tjänst.
3. En hisspitch ska inte vara tydligt säljande, utan väcka nyfikenhet hos lyssnaren. Kanske behöver du ha olika varianter av din hisspitch för att passa olika målgrupper?
4. Skriv gärna ner den och berätta om den för alla som på något sätt arbetar med, i, eller är kunder till ditt företag. Behöver du ta patent på din idé? Om du utvecklar något nytt kan det vara en bra idé att undersöka möjligheterna att ta patent på din affärsidé eller nya produkt. Att ha patent kan ge dig fördelar på din marknad och undviker priskonkurrens. Bra att komma ihåg är att du inte får offentliggöra din idé innan du söker patent, så var lite hemlig i början om du har något unikt på gång! Patent och registreringsverket har mycket bra information på området.
Lyssna på Företagarpodden Genvägen #09: Utveckla din affärsidé
Checklista – skapa en affärsidé
Bolagsverkets sajt Verksamt.se har tagit fram den här listan att utgå från när du arbetar med din affärsidé.
• Vad har ditt företag för syfte på marknaden?
• Finns det ett behov av den produkt eller tjänst du tänker erbjuda?
• Vilken är målgruppen för din idé – vilka är kunderna?
• Var når du dina kunder?
• Finns det redan någon som gör det du tänkt göra? Varför ska i så fall kunderna välja ditt företag istället?
• Vad krävs för att ditt företag ska vara lönsamt?
• Om trender eller konjunkturen svänger – hur påverkas ditt företag?