Vad ska företaget heta?
En del företagsnamn är på allas läppar. Andra förblir anonyma. Vissa landar fel och måste bytas ut. Men vad är egentligen ett bra företagsnamn? Det finns inget entydigt svar på den frågan. Vad som är rätt kan ändras över tid. Google började som BackRub och Storytel som Bokilur. Men även om det går trender i vad företag heter finns det regler du behöver känna till och följa.
Börja med reglerna om företagsnamn
Ett företag får inte heta vad som helst. Till exempel måste ett svenskt aktiebolags namn innehålla ordet aktiebolag eller AB. Ett företagsnamn måste också vara unikt och det får inte gå att förväxla med ett varumärke. Reglerna finns i Lagen (2018:1653) om företagsnamn.
− Om man läser på vilka regler som gäller innan man tänker ut vad man vill att företaget ska heta är chansen större att en ansökan går igenom, säger Johan Nyberg, kompetensspecialist inom företagsnamn och känneteckensrätt på Bolagsverket.
Skilj på företagsnamn och varumärke
Bolagsverket är den myndighet i Sverige som godkänner företagsnamn. Ibland får de frågor om logotyper eller andra kännetecken, men dessa ingår inte i företagsnamnet. Företagsnamnet är själva orden, de som gör det lätt för kunder och andra att hitta till just ditt företag. En logotyp, symbol, grafik, jingel, förpackning eller annat som förknippas med en vara eller en tjänst företaget säljer är varumärken. Det är PRV som registrerar varumärken i Sverige.
Läs även: Hur fungerar det med varumärken?
Domänadresser allt viktigare
Digitaliseringen har gjort domänadresser på nätet allt viktigare i relation till både företagsnamn och varumärken. Många ser domänadressen på webben som det egentliga fönstret utåt, berättar Johan Nyberg.
− Det händer att företagare hör av sig och räknar med att kunna registrera ett företagsnamn eftersom de redan har namnet som domän, men det ger ingen automatisk rätt, säger han.
Till det ska läggas att ett företagsnamn inte får vara för likt eller identiskt med en internetadress. Det går ofta att registrera delar av en sådan, men det går till exempel inte att avsluta ett namn med en toppdomän som exempelvis .se.
När företagets namn blivit godkänt är det dock viktigt att snabbt se till att ingen annan lägger beslag på domänadressen för att sedan kunna sälja den.
− Tyvärr ser vi att det finns de som systematiskt försöker tjäna pengar på att registrera domänadresser för nyregistrerade företag innan företaget själv gjort det, säger Johan Nyberg.
Läs även: Så går du tillväga för att registrera ditt företag
Alla företagsnamn inte skyddade i hela landet
Ett aktiebolag och en ekonomisk förening har namnskydd i hela landet, men det gäller inte för handelsbolag, kommanditbolag och enskild firma. För de företagsformerna gäller skyddet i det län verksamheten finns. Det är bra att känna till när e-handel mer och mer suddar ut länsgränserna för företag.
− Tidigare hade många av de här företagen sina kunder i närområdet och då var skydd per län tillräckligt, men regelverket har inte riktigt hängt med, säger Johan Nyberg.
Trender i företagsnamn
Som kompetensspecialist inom företagsnamn och känneteckensrätt på Bolagsverket är Johan Nyberg väl insatt i tidens strömningar och smak när det gäller företagsnamn. Han säger direkt att det inte längre är vanligt med hantverksföretag som går vidare i familjen så att namnet kompletteras med ”och son” eller ”och söner”. Traditionella namn som exempelvis Anders Petterssons bilverkstad finns fortfarande, men det blir även vanligare med utländska ord och då inte bara engelska.
− Det kan vara att man vill ha med ett ord för solnedgång eller en blomma på till exempel persiska eller arabiska. Kravet vi har är att det ska gå att uttala relativt enkelt och skrivas med svenska bokstäver, säger han.
Ändelser som -ify är fortfarande populära liksom att ta bort en vokal i ett ord för att göra det mer anslående. Det kan röra sig om rena fantasiord också, som ger rätt klang eller associationer. Om det till exempel är ett företag som erbjuder en mycket specifik högteknologisk tjänst eller vara så kan det vara svårt att beskriva den på ett sätt som blir begripligt annars.
Lustiga namn är en annan variant och om någon trodde att de är karaktäristiska för en speciell bransch är det inget som Johan Nyberg kan belägga. De kan finnas i entreprenörbranschen (Schakta i backarna), bland flyttfirmor (Lika som bär) eller bland målare (Tapet-Sören), likaväl som i helt andra branscher.
Sätt i gång och hitta rätt namn
Nu vet nu lite mer om företagsnamn och vilka regler som finns. Med dem i tankarna kan du spåna fritt. Leta efter något som sticker ut och signalerar något, antingen en känsla eller konkret berätta vad ditt företag gör.
Användbara länkar om företagsnamn
Bolagsverket: Om företagsnamn
Bolagsverket: Företagsnamn på främmande språk
Bolagsverket: Domännamn och varumärke
Verksamt.se: Hjälp att välja företagsnamn (e-tjänst)