För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Eldriven firmabil – så funkar det

Bra miljöval, upp till 50 000 kronor i klimatpremie och billig i drift. Mycket talar för att välja en eldriven transportbil. Men funkar eldrivet i en småföretagares vardag? Norrköpingsföretagaren Dick Jonsson är laddad med svar.
Norrköpingsföretagaren Dick Jonsson har testat att köra en eldriven transportbil under det senaste året. Nu berättar han vad som funkar – och inte funkar. Foto: Anders Ristenstrand.

Dick Jonsson kopplar bort laddsladden från den nya transportbilen som står parkerad vid installationsföretaget Eddima i Norrköping. Den eldrivna firmabilen, en Renault Kangoo E-tech, är redo för dagens serviceuppdrag efter en natt på laddning. Företaget har femton bilar i fordonsflottan – två eltransportbilar, två eldrivna personbilar, två hybrider och nio dieslar.

- Vi jobbar i elbranschen, och då känns det som ett naturligt val att satsa på eldrivna fordon. Det är också allt fler kunder som kräver att vi ska vara fossilfria, säger Dick Jonsson som driver familjeföretaget med ett 20-tal anställda.

De nya eldrivna transportbilarna används främst till uppdrag i närområdet.

- Vi jobbar en hel del i Linköping och dit är det ungefär fem mil. Då räcker laddningen för en arbetsdag på några olika adresser och tillbaka hem till vår firmaparkering. Max räckvidd ligger runt 25 mil, säger han.

Tänk igenom

Att satsa på eldrivet låter kanske som ett självklart val, men det finns anledning att tänka igenom beslutet noggrant. För många småföretagare är eldrivna bilar inte ett alternativ om verksamheten kräver tunga transporter, exempelvis svetsaggregat eller andra tunga verktyg. Förklaringen är att den tillåtna maxlasten ofta är lägre för en elbil jämfört med motsvarande bensin- eller dieselmodeller på grund av elbilens tunga batterier.

- Den begränsade maxlasten är en klar nackdel. Och du kan glömma att haka på ett släp, då tar laddningen slut alldeles för snabbt. Vi måste fortfarande använda dieseldrivna fordon för alla tyngre transporter, exempelvis av stora kabelrullar, säger Dick.

Ekonomiska fördelar

När Dick Jonsson köpte sina elbilar förra året fanns ingen klimatpremie, men han ser ändå ekonomiska fördelar med att köra eldrivet.

- Det är en bra affär, framför allt om du kan ladda på ett ekonomiskt sätt. Vi laddar bilarna nattetid på vår parkering, och det är sällan vi behöver fylla på med el ute på stan.

Att det är ekonomiskt fördelaktigt att välja el framför diesel bekräftas av Ronny Svensson, tjänstebilsexpert på företaget Ynnor. I Företagarens stora elbilsguide (finns på foretagarna.se) konstaterar han att det kan kosta runt en tusenlapp i månaden att ladda en eldriven lätt lastbil jämfört med uppåt femtusen kronor att tanka motsvarande dieseldrivna bil. Och fordonsskatten ligger bara på några hundralappar per år.

- Jag skulle verkligen önska att våra stora transportbilar också gick på el, inte minst på grund av skatten. Fordonsskatten för de stora dieselbilarna är cirka 26 000 kronor per år, men tyvärr finns det ju inga alternativ, säger Dick Jonsson.

Laddar nattetid

Att kunna ladda sin elbil snabbt, enkelt och ekonomiskt blir en central fråga för alla som går från fossila bränslen till el. Att ladda ”på stan” i tid och otid riskerar att bli dyrt.

- Laddinfrastrukturen är underutvecklad. När du kollar på Chargefinder (reds kommentar: en app som tipsar om närmaste laddstolpe) finns det ju hur många laddpunkter som helst, men flera av dem är så kallade AC-laddare och det är inga snabbladdare. Det gäller att försöka få in en rutin som innebär att bilarna laddas nattetid på firman.

Dick tipsar också om att välja laddbox med omsorg.

- Om du som företagare äger din egen lokal ska du välja en professionell laddbox där det finns framtida utbyggnadsmöjligheter. Du ska inte välja den billigaste privatmarknadsboxen. En professionell box kan lastbalansera, vilket innebär att bilarna laddas när belastningen på elnätet är som lägst.

eldriven2.jpg

Svårt med leverans

I tidningen Företagarens guide hittar du fakta och priser om de mest sålda eltransportbilarna, plus tips om nya modeller som är på väg in på marknaden. För Dick Jonsson föll alltså valet på en Renault Kangoo E-tech.

– Vi valde Renault eftersom de kunde leverera snabbt till ett bra pris. Många tillverkare pratar om sina elbilar, men de är inte redo för leverans.

Har elbilarna rullat problemfritt?

– Den ena har varit helt problemfri medan den andra har hamnat på serviceverkstad några gånger på grund av uppdateringsproblem. Det känns som att verkstan har svårare att hitta felen på en eldriven transportbil än en vanlig bränslebil.

Och när det blir dags att sammanfatta upplevelserna av att köra eldrivet i firman blir svaret:

– Det är bättre att testa än att säga att det inte går, men visst kräver det lite planering för att få det att fungera, säger Dick Jonsson.

Klimatpremie för eldrivna lätta lastbilar

Klimatpremien för eltransportbilar (eller eldrivna lätta lastbilar som de formellt kallas) infördes den 13 februari 2024. Stödet kan sökas av företag, kommuner och regioner. Du söker stödet via energimyndigheten.se

  • Du kan söka klimatpremie för en eldriven lätt lastbil som är registrerad som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister, har en totalvikt på max 3,5 ton samt drivs enbart av el eller av el som produceras av vätgas via bränsleceller.

  • Kom ihåg att först ansöka om stödet. Efter att du har skickat in din ansökan kan du beställa fordonet.

  • Högsta premien är 50 000 kr. Se mer på företagarna.se om premieberäkning.

  • Nästa år blir stödet lägre. För beslut som fattas från 1 januari 2025 blir stödet högst 40 000 kr per lätt ellastbil.

  • Stödet trappas också ner sommaren 2025. För beslut som fattas från 1 juli 2025 blir stödet högst 30 000 kr per lätt ellastbil. Från 1 oktober 2025 får inte Energimyndigheten fatta beviljandebeslut.

  • Leasing, kontant eller avbetalning. Den som ansöker om klimatstödet ska vara den som står som ägare för fordonet i vägtrafikregistret. Det betyder att om bilen leasas så är det leasingbolaget som ska ansöka om bonusen, oavsett om det är finansiell eller operationell leasing. Om fordonet köps in kontant eller med avbetalning blir företaget registrerad ägare och är därmed den som ska ansöka.

Källa: Energimyndigheten

Så här räknar du ut premien

Energimyndigheten betalar ut max 30 procent av skillnaden mot en jämförbar fossildriven lätt lastbil. Den stödberättigande kostnaden utgörs av prisskillnaden mellan den lätta ellastbilen och närmast jämförbara fossildrivna fordon. Stöd får beviljas med ett belopp som motsvarar högst 30 procent av den stödberättigande kostnaden, dock högst 50 000 kronor per lätt ellastbil.

Exempel: Om du köper en eldriven transportbil som kostar 500 000 kr och en jämförbar fossildriven bil kostar 300 000 kr så blir premieberäkningen: 500 000 – 300 000 = 200 000 x 30 procent = 60 000 kronor.

I detta exempel kommer Energimyndigheten att bevilja det högsta stödet som är 50 000 kronor under 2024, 40 000 kronor för första halvåret 2025 och 30 000 kronor från 1 juli till 30 september.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.