Fortsatt priskrig på elbilar
Tvärtnit för försäljningen av elbilar och rusning efter diesel. Sedan årsskiftet syns ett nytt mönster hos de privata bilköparna.
– Det har blivit gynnsammare att köra diesel och elbilarna sjunker i pris, säger Sofia Forsling, vd på svenska Wayke som är en digital handelsplats för bilar, främst begagnade men även nya.
Vid årsskiftet sjönk dieselpriset med ungefär fyra kronor per liter vid pump som en effekt av lägre skatt samt minskade krav på inblandning av biodrivmedel. Sänkningen ledde till att efterfrågan på begagnade dieslar sköt i höjden med stigande priser som följd. Samtidigt var det svårt att få tag på dieselbilar. Bara 4 procent av de nya bilarna som såldes 2023 gick på diesel, enligt Sofia Forsling.
– Det råder utbudsbrist på dieselbilar, säger hon.
När det gäller elbilar är det tvärtom. Efter flera år med starkt sug efter eldrift och subventionerade priser har det pumpats ut elbilar på marknaden. Nu har villkoren försämrats under tiden som inflation, höga räntor och lågkonjunktur satt press på hushållen. Samtidigt har flera tillverkare hängt på det priskrig som Tesla drog i gång. Renault, Polestar och Toyota är några av dem som har sänkt priserna i år, enligt sajten Elbilen. Samtidigt är kinesiska lågprismärken som BYD och MG på väg in på den svenska marknaden, vilket sätter ytterligare press på de etablerade elbilstillverkarna.
Utmaningar för begagnatmarknaden
Priskriget på nya elbilar har fortplantat sig till begagnatmarknaden där säljarna tvingas konkurrera med nya, bättre och billigare bilar. Mobility Sweden skriver i sin prognos för 2024: ”… den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig”.
Hos företagen ser det annorlunda ut. Tack vare lägre förmånsvärden på miljöbilar är det skattemässigt fördelaktigt för ett företag att satsa på elbilar eller laddhybrider. Trots skattesänkningar på bensin och diesel är en elbil i företaget i snitt 2 500 kr billigare per månad jämfört med en som går på fossila bränslen, konstaterar Ronny Svensson, som är expert på företagsbilar. Då ingår alla kostnader för att äga bilen, det som brukar gå under beteckningen TCO (Total Cost of Ownership). I år väntas de billigaste elbilarna kosta 250 000–300 000 kronor, enligt Ronny Svensson. Han räknar även med rejäla prisfall framöver.
Biltillverkarna pratar av förklarliga skäl inte om kommande prissänkningar på befintliga modeller. Volvos billigaste elbil EX30 kostar i dag från 429 000 kronor, medan den större modellen XC40 kostar knappt 600 000 kronor i det billigaste utförandet. Fredrik Isakson, försäljningsdirektör för Volvo Car Sverige, svarar så här när priskriget kommer på tal:
– Vi har högt självförtroende på vår prissättning men följer såklart noga vad konkurrenterna gör.
Jonas Lindhé, försäljningschef hos bilhandlaren Bavaria med premiummärket BMW, säger sig inte ha några problem med det pågående priskriget.
– För etablerade premiummärken är det här positivt. Det stärker tryggheten i att välja ett märke som bibehåller procentuellt höga andrahandsvärden i jämförelse med varumärken som då och då prisdumpar.
Han vill hellre prata om totalkostnaden för att äga bilen än själva inköpspriset.
– Man måste kunna acceptera ett högre anskaffningspris, men det måste inte innebära en högre totalkostnad.
BMW:s elbil i4 eDrive 40, som finns med på listan över de mest populära företagsbilarna, kostar från 658 000 kronor och har en total månadskostnad på drygt 12 000 kronor, enligt Ynnors beräkningar.
Bilhandelns tuffa tider
Den kommande prisutveckligen på nya bilar med andra drivmedel än el är svår att förutse. Klart är att bilhandeln går mot ett tufft år, och branschen har drabbats av flera konkurser. Mobility Sweden räknar med att bilförsäljningen faller med 17 procent till den lägsta nivån sedan finanskrisen 2008– 2009. Det gör det svårare för bilhandlarna att höja priserna, och företag som vill förnya vagnparken kan ha ett bra förhandlingsläge. Ett ytterligare plus för företagen är att de långa leveranstiderna som drabbade bilköparna förra året kortats till normala nivåer. Volvos Fredrik Isakson räknar med 8–12 veckors leveranstid. Samma utveckling syns hos BMW.
– Nu ser det bra ut. På företagssidan är det 2–3 månader. När leveranstiderna var som längst kunde man få vänta 1,5–2 år på vissa modeller, säger Jonas Lindhé.
Små och medelstora företag använder sig ofta av finansiell leasing för att skaffa nya bilar. Då betalar de leasingavgift under en period, vanligtvis tre år, för att sedan köpa loss bilen. En fördel är att halva momsen kan dras av, till skillnad från om bilen köps direkt då momsen inte är avdragsgill. Här gäller det att ha koll på att leasingavtalet är rätt utformat – annars finns risken att Skatteverket ser leasingen som ett avbetalningsköp och nekar momsavdrag. Det handlar bland annat om hur förmånligt restvärdet är.
– Det här är snårigt, så man bör ta hjälp, säger Lotta Carlsson, auktoriserad redovisningskonsult FAR och vd för Xcaret Ekonomikonsult.
En nackdel med finansiell leasing är att företaget får ta den ekonomiska smällen ifall bilen skulle vara värd mindre än restvärdet när den köps ut. Den senaste tidens prisras på begagnade elbilar är ett exempel på de ekonomiska risker som bilköpare utsätts för när marknaden förändras snabbt.
Ett alternativ är att använda sig av operationell leasing eller fullserviceleasing. Här saknas möjligheten att köpa loss bilen vid leasingperiodens slut och företaget behöver inte ta någon risk när det gäller restvärdet. Halva momsen är avdragsgill. Leasingavgiften brukar vara högre än vid finansiell leasing, men i gengäld ingår all service.