För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

”Bankerna behöver ta ett mycket större ansvar”

Varje år utsätts omkring 40 000 företagare för sms- och telefonbedrägerier, där en fjärdedel drabbas av ekonomiska förluster – och trots skärpta lagar kämpar många för att få tillbaka sina pengar.
Tobias Adielsson, Företagarnas politiska expert. Foto: Oskar Omne

Cirka 40 000 företagare per år blir utsatta för sms- och telefonbedrägerier. Av dessa lider cirka en fjärdedel ekonomisk förlust, visar siffror från Företagarna. Och det är väldigt svårt för företagare att få tillbaka några pengar, konstaterar Tobias Adielsson, Företagarnas politiska expert när det gäller brott mot företagare:

- Bedrägerierna är den största inkomstkällan för de kriminella gängen. Polisen har blivit bättre på att stoppa de internationella ligorna, men även bankerna behöver ta ett mycket större ansvar för att stoppa detta, och ta ett större ekonomiskt ansvar när ett bedrägeri har skett. Säkra företagskonton borde vara standard i stället för att du som i dag måste be din bank att sätta upp olika begränsningar.

Privatpersoner har sedan 2022 rätt att få tillbaka större belopp man blivit lurad på, även om man agerat vårdslöst, till exempel lämnat ut sitt bank-id. Lagskyddet borde vara liknande för företagare, anser Företagarna som jobbar för en kommande skärpning i betaltjänstförordningen i EU. Parlamentet röstade våren 2024 ja till en skärpt skrivning och nu ska ministerrådet och alla medlemsländerna också komma överens.

- Att förordningen tvingar bankerna att ta ett större ekonomiskt ansvar ser vi hög sannolikhet för. Att mindre företag ska ha samma rättigheter som privatpersoner är vi dock relativt ensamma om att lyfta, säger Tobias Adielsson.

En annan fråga som Företagarna arbetar för är att man som företagare ska kunna jämföra bankernas säkerhetsgrad och se vilka banker som är mest utsatta. Dessa jämförelser finns i dag hos Finansinspektionen men är sekretesstämplade.

 

Tre vanliga bedrägerier och hur skyddar dig

1. Vishing – telefonbedrägeri

När någon ringer upp och du luras att logga in på din bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.

2. Smishing – sms-bedrägeri

Bedragarna skickar meddelanden från manipulerade telefonnummer som ser ut att komma från någon viktig avsändare som banken, Skatteverket eller ett inkassoföretag. Mottagaren ombeds ringa upp ett angivet nummer för att hantera en brådskande situation (Det kan, precis som i Rasmus Åkerbloms fall, handla om att företagarens bankkonto har utsatts för ett bedrägeriförsök. Eller om en obetald faktura som riskerar att gå till inkasso.)

3. AI-genererade bedrägerier

Med hjälp av AI kan bedragare bli ännu mer sofistikerade i sina metoder. Inte minst genom deep-fakes där AI används för att skapa mycket realistiska, men falska, bilder, videor eller ljud. Ett exempel, som kan tas till en ny nivå, är så kallade vd-bedrägerier där bedragarna uppger sig vara en hög chef och ber dig brådskande att genomföra någon form av transaktion. Eller vid kidnappningsfall där syntetiska röster och bilder/filmer, genererade från publik information om den utsattes närstående, använts.

Så skyddar du dig:

Var alltid väldigt vaksam om någon via sms – banken, en leverantör eller en anställd – ber dig att ringa ett nummer, eller klicka på en länk, för att göra ett ekonomiskt förfarande. Ta själv reda på telefonnumret, ring upp och kontrollera. Banker och myndigheter skickar sms ibland, men de ber dig aldrig att klicka på länkar eller att ringa upp. Om det är något som inte känns rätt eller helt rimligt, våga göra det lite krångligt för den som kontaktar dig, ställ kontrollfrågor och försök att inte bli uppstressad och skrämd utan behålla lugnet.

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Få tillgång till förmåner, juridisk rådgivning och nätverk som stärker ditt företag.