Företagarna hyllar företagare!
Med utmärkelserna Årets Företagare och Årets Unga Företagare 2025 vill vi uppmärksamma och belöna de entreprenörer som driver sina företag framgångsrikt, hållbart och innovativt – och som bidrar till att utveckla både näringslivet och samhället i stort.
Vad innebär det att vinna?
Som vinnare på lokal nivå får du inte bara uppskattning och uppmärksamhet i din egen kommun, utan också möjligheten att tävla vidare på regional nivå. Därifrån kan du kvalificera dig till den nationella finalen – ett tillfälle att sätta ditt företag på kartan och nå en ännu bredare publik. På nationell nivå kan du räkna med ett massmedialt genomslag, ökade affärsmöjligheter och, om du inte redan är medlem, ett medlemskap i Företagarna som en extra bonus.
Känner du någon som förtjänar att bli hyllad?
Är det en företagare som kombinerar innovation, lönsamhet och samhällsengagemang? Har du en kollega, vän eller förebild som förtjänar att bli uppmärksammad för sitt fantastiska arbete?
Hur nominerar man till Årets Unga Företagare?
För att kunna nomineras eller delta som kandidat till Årets Unga Företagare behöver du vara 35 år eller yngre och vara verksam som ägare i minst ett företag.
Företagaren ska:
Äga & Driva
Inneha ett betydande ägande av företaget. Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är verksam i företaget. Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Viktigt eftersom det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas.
Ledare & Förebild
Genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare.
Exempel på det är att företagaren tar samhällsansvar och/eller deltar i lokalsamhället och/eller har påverkat politiken till godo för andra/ företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald.
Kreativitet & Innovation
Visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras.
Exempel på det är att hen gjort något nytt inom sin bransch, utvecklat en befintlig produkt och/eller banat väg för nya sätt med sitt företagande.
Lönsamhet & Tillväxt
Ha uthålligt god lönsamhet. Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher.
Formella krav
Inte ha några betalningsanmärkningar i närtid. Betalningsanmärkningen ska ställas i relation till verksamheten. Företagaren får inte nyligen vara dömd i domstol.
Kriterierna är gemensamma för lokal-, regional- och riksnivå