Månadens intervju med Anne Kalldal som driver Ekoproffsen
Har det alltid varit självklart att du skulle bli Företagare?
Verkligen inte! Det var en ren tillfällighet att jag startade Ekoproffsen. Jag var anställd på en redovisningsbyrå som gick i konkurs, då fick jag möjlighet att ta över både kunder och personal.
Det har varit en spännande resa i både med- och motgång. Dock har jag haft en otrolig tur att få ha fantastisk personal som verkligen är engagerade, både i företaget och i våra kunder, det underlättar onekligen att man inte behöver göra allt själv.
Hur ser branschen ut? Är det stor konkurrens?
Inom redovisningsbranschen är det stor konkurrens, men det verkar finnas kunder till oss alla. Vi har satsat på utbildning och digitalisering för att kunna ge våra kunder den service och hjälp de efterfrågar.
Vad är vanligaste missen man som företagare gör?
Vi ser ganska tidigt vilka missar företagaren gör, bland annat söker man inte den rådgivning man skulle behöva i ett inledningsskede av sitt företagande. Det kan orsaka både merarbete och sanktioner från myndigheter.
När man sen kommit igång med sitt företag är det viktigt att inse att man inte kan/ska göra allt själv. Det kan gälla både att delegera inom företaget och att anlita externa aktörer för sin IT-säkerhet, redovisning etc.
Dina tre bästa tips till de som driver företag?
• Har du anställda, lita på dem och låt dem delta i planering och ge dem insikt i ditt bolag så att ni jobbar mot samma mål.
• Sätt mål och delmål, fira varje målgång tillsammans med dina anställda. Sätt gärna upp vad ni får som belöning när ni nått målen.
• Gör det du är bäst på och drivs av, överlåt ”det tråkiga” på dem som gillar de uppgifterna.
Intervjuare – Camilla Hermelin, vice ordförande Företagarna Sollentuna