För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Mikael Hagman, Vitvaruexperten

Vi har träffat Mikael Hagman som driver Vitvaruexperten

Har det alltid varit självklart att du skulle bli Företagare?
Större delen av min karriär har jag varit anställd VD/Dotterbolagschef för bland annat Sony och Media Markt. Först på senare år jag har ägnat mig åt eget företagande. Jag har under många år varit en del av stora organisationer som ger många möjligheter men som har en tendens att fokusera på interna frågor snarare än att utveckla kundrelationen, det blir tröttsamt i längden. Vårt lilla företag är mycket effektivare än våra större konkurrenter och har kunden mer i fokus. Jag tror man kan bygga ett företag som är starkt förankrade i att vara både billig och kundfokuserad. I slutändan kommer det företaget alltid att vinna. 

Hur ser branschen ut? Är det stor konkurrens?
Vi konkurrerar med multinationella företag som har enorma resurser och muskler. Elgiganten, Media Markt, Elon m.fl. Det är en bransch med låga marginaler och hög volym. Vi är också i sällanköpshandeln vilket innebär att det kan dröja två till tre år innan en kund kommer tillbaka. Det gör det till en svår bransch att slå sig in i och tuff att överleva i. 

Vad är vanligaste missen man som företagare gör?
Jag kan bara relatera till mina egna misstag. De handlar om att jag har ett alltför stort fokus på att försöka utveckla saker för att lyckas och för lite tid att säkerställa att man undviker sakerna som kan bli ens fall. I vårt fall handlar det om returer och transportskador. När våra volymer ökar, ökar också också antalet returer och transportskador. Vi hade en för dålig beredskap och skadade/osäljbara produkter låstes upp kapital och kassaflöde som vi ville ha för att utveckla verksamheten. Hemläxan var inte utförd helt enkelt. 

Dina tre bästa tips till de som driver företag?

  • Lista allt som gör att det kan ”gå åt skogen” och ägna tid att hitta lösningar på det så att du har en beredskapsplan. Det är inget arbete som görs en gång per år i en strategiprocess utan ett kontinuerligt arbete.
  • Var beredd på förändringar i marknaden. Det är lätt att tänka sig marknaden och konkurrenter som statiska, när det i verkligheten är otroligt många rörliga delar man skall försöka förutse. Viktigast är inte att förutse rätt men att man har gått igenom flera scenarier och tänkt igenom hur man skall handla.
  • Ha en tillräckligt stor kassa för det du vill göra och för oförutsedda händelser som du tror kan hända. Försök bygg din affärsmodell så att du kan växa utan en linjär påfyllnad av arbetande kapital.

 

Intervjuare – Camilla Hermelin, vice ordförande Företagarna Sollentuna 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.