Torbjörn Iversen, Sollentuna Offset och Digitaltryck i Sollentuna
Har det alltid varit självklart att du skulle bli Företagare?
Nej, det tog ett antal år att mogna att driva familjeföretaget vidare. Pappa startade i mitten på 60-talet hemma i källaren. Efter en ettårig grafisk gymnasieutbildning och fem år på Solna Offset tog jag anställning hos pappa. Lillebror Göran kom också in i firman och vi hann jobba ca sex år tillsammans när pappa blev sjuk och var tvungen att sluta. Telefonen fortsatte att ringa så vi bestämde oss för att köra på. Nu går jag in på mitt 38:onde år som företagare och jag jobbar fortfarande ihop med min bror. Även min hustru in i företaget 1990.
Hur ser branschen ut? Är det stor konkurrens?
Den här branschen har genomgått mycket stora förändringar sen jag började 1980. Då fanns det en mängd tryckerier över hela landet och framför allt i Stockholm, konkurrensen var tuff. Efter hand kom det digitala in i bilden och tryckeribranschen förändrades drastiskt. Reproföretag, originalbyråer, bokbindare har försvunnit. Vi upplever idag konkurrens men vi har också förändrat vårt sett att jobba, vilket innebär mer samarbete med andra tryckerier där vi använder varandras utrusningar som vi saknar och vice versa.
Vad är vanligaste missen man som företagare gör?
Om jag tittar på min bransch är felinvesteringar den största boven. Det som känns rätt i januari kan vara helt fel i december. Vi såg en stor investeringsvåg av maskiner av storleken 70x100 4 färg efter lågkonjunkturen i början på 90-talet. Det var helt rätt då. Sen kom nästa nedgång och då hade dom flesta samma typ av maskin vilket gjorde att många tryckerier fick det väldigt tufft.
Ett annat misstag är att inte skriva ordentliga papper mellan delägare, spelar ingen roll hur bra det går, har man inget skrivet blir det problem den dagen man inte har samma syn på hur företaget ska drivas.
Dina tre bästa tips till de som driver företag?
1. Skriv avtal. Ta en jurist till hjälp och se till att allt finns på papper.
2. Gör ordentliga marknadsundersökningar vid större investeringar. Ta in offerter från flera och ta en ordentlig funderar på vad är det ni behöver.
3. Se till att bemöta era kunder som ni själva vill bli bemöta.
Intervjuare – Camilla Hermelin, vice ordförande Företagarna Sollentuna