SvD Debatt om Eurofrågan
Stora exportföretag och deras behov brukar stå i centrum för debatten om ett eventuellt införande av euron. Frågan har emellertid betydelse även för småföretagen, som skapar 4 av 5 nya jobb i Sverige. Detta påtalar Göran Agardh, som förutom att han är ledamot i styrelsen för Stockholms stad är ordförande för Association of Swedish Beauty Brands, i en debattartikel på Svenska Dagbladet.
Den svaga kronkurs vi haft de senaste åren innebär dels stora kostnadsökningar för alla företag som köper varor och tjänster från utlandet. Kostnadsökningar som de ofta har svårt att föra vidare till sina kunder.
Höjer du priserna så åker du ut är ett alltför vanligt hot från de stora kedjorna.
Dessutom medför den svaga svenska kronan att svenska företag reas ut till utländska investerare. Agardh exemplifierar i artikeln med Caia Cosmetics, Maria Nila och Ida Warg - tre svenska skönhetsmärken som på kort tid förvärvats av utländska företag.