För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Uppförandet fixar affären

Publicerad 8 dec 2016
Ditt affärsmässiga uppträdande kan vara skillnaden mellan lönsamhet och misslyckande.

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna

Ett gott affärsmässigt uppträdande (business behavior på engelska) är ett sätt att skilja sig åt.


– Många blir väldigt förvånade när de inser hur viktigt det är, och hur det kan påverka ett företag, berättar Annmarie Palm som nyligen gav ut boken Business Behavior (Liber).

Anne-Marie Palm

Annmarie Palm är journalist i grunden, men arbetar numera med det egna företaget Relationista. Hon lär företag, politiker och anställda inom den offentliga sektorn hur deras uppförande i relationerna med kunder och klienter kan vara skillnaden mellan en bra affär och ett avslutat samarbete.

– Att uppföra sig är oerhört viktigt, men tyvärr är det många som inte tänker på det. Jag tror att det främst beror på ökad stress, säger Annmarie.

Många blir förvånade när de ser hur det kan påverka företaget. I dag har gott affärsmässigt uppträdande definitivt blivit en viktig faktor när kunder och beslutsfattare bestämmer vilka de ska samarbeta med.

Peter Norberg, doktor i etik och ekonomi vid Ersta Sköndals högskola, är specialiserad på etik, ekonomi och moral på finansmarknaden. Enligt honom är synen på effektivisering en av anledningarna till att det affärsmässiga uppträdandet ofta hamnar i skymundan.

– Problemet kan antingen ligga hos individen eller i hela organisationen. Att slarva med det affärsmässiga uppträdandet kan ge kortsiktig vinst, men långsiktigt förlorar man genom att skrämma bort kunder och leverantörer. Dessutom riskerar man att skada kommunikationen med media, organisationer och rättsväsendet.

Testa dig själv - Vett och etikett för företagare

Även om reglerna på listan kan ses som självklarheter är det förvånansvärt många som bryter mot dem. Det här är experternas råd:

1. Bra kundtjänst
➔ Var trevlig i telefon. En amerikansk undersökning från US Chamber of Commerce visar att 68 procent av kunderna byter leverantör om de upplever att de har blivit illa behandlade av kundtjänsten.

2. Återkoppla alltid
➔ Att svara sent på mejl är otrevligt, att inte svara alls är oacceptabelt. Hur kort eller sent svaret än är, svara alltid.

3. Undvik vita lögner
➔ Uppriktighet är A och O, även om det ibland kan vara frestande att säga precis det som motparten vill höra. Det är dessutom lättare att komma ihåg sanningen.

4. Var alltid närvarande på möten
➔ Om det inte är absolut nödvändigt så är det respektlöst mot de övriga deltagarna att svara i telefon, kolla mejl eller sitta med datorn under möten.

5. Passa tider
➔ Att inte respektera tider kommunicerar att man anser sig själv vara viktigare än andra. Att komma för sent beror nästan alltid på dålig planering.

6. Prata inte jobb på allmän plats
➔ Tänk på vad du säger när du pratar om jobb på bussen, flygplatsen eller restaurangen. Du vet aldrig vem som lyssnar.

7. Behandla alla lika
➔ Oavsett om du stöter på företagets vd eller fruktleverantören förtjänar personen att bemötas med respekt och trevlig ton. Förvånansvärt många glömmer bort det.

8. Lova inte för mycket
➔ I jakten på nästa stora upphandling kan det lätt lovas lite för mycket, både vad gäller avtal och leverans.

9. Stava rätt
➔ Att kalla någon för  fel namn är respektlöst, oavsett hur vanligt eller ovanligt namn personen än har. Lätt att kolla upp, och viktigt att komma ihåg.

10. Var förberedd
➔ Efter några år i arbete är det lätt att bli lite för avslappnad. Se till att alltid ha stenkoll på vad som gäller så undviker du obehagliga överraskningar.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna