Tesla + Norrland = SANT
Det är ofta tillfälligheter som skapar idéer och förändrar företag. När företaget Stringo startade på 1980-talet var siktet inställt på legotillverkning till regionens industriföretag. Men grundaren Göran Fahlén ville mer. En möjlighet dök upp när en bekant till honom berättade om ett besök i en bilhall. Vännen beskrev hur det hade krävts tre personer för att flytta hans bil så att han kunde köra ut ur bilhallen. I det ögonblicket föddes idén att utveckla en smidig fordonsflyttare som skulle göra det enklare för bilhandeln att flytta runt bilar.
– Pappa hade stora förväntningar på den nya innovationen, men intresset hos bilhandlarna var begränsat, säger Nina Thelin, som nu har tagit över vd-skapet i familjeföretaget i Nyland som ligger i hjärtat av Höga kusten.
Den norrländska uppfinningen fick emellertid bra uppmärksamhet i internationella branschmedia och det resulterade i ett samarbete med en tysk distributör. Ett halvår efter lanseringen hade fortfarande inte en enda svensk kund nappat på den nya fordonsflyttaren som fick namnet Stringo, men då ringde distributören från Tyskland.
– Han hade lyckats sälja två maskiner till den tyska bilindustrin – BMW respektive Audi köpte varsin truck som skulle användas i deras testlabb. Det visade sig alltså att kunderna framför allt fanns i bilindustrin, inte hos bilhandlarna.
Med två av världens ledande biltillverkare på kundlistan öppnades nya dörrar. 1992 såldes de första maskinerna på export men det var först 2011 som Stringo bestämde sig för att satsa allt på att bli ett exportföretag.
– Efter mycket funderande beslutade vi oss för att stänga legoproduktionen och satsa helhjärtat på att tillverka fordonsflyttare, säger Nina. Nu vågar vi fokusera. Vi har förmånen att ha fantastiska medarbetare, en stark produkt och ett bra nätverk av distributörer runt hela världen. Vi har alla förutsättningar att lyckas.
Stringo visar att ett relativt litet företag kan nå internationella framgångar genom att satsa på en tydlig nisch, utveckla sin expertis och aldrig tveka att kontakta några av världens största företag. Men rollen som expert på att flytta bilar ställer också krav – och det är inte alltid som Stringo väljer att lyfta fram sin litenhet:
– Att vi är ett gäng på 20 personer som håller till på en ort som våra kunder aldrig har hört talas om är kanske inte det första jag berättar då jag träffar nya kunder. Då är det bättre att visa en bild på den nya modell som vi har levererat till Lamborghini, säger marknadschefen Andreas Berglund med ett leende.
Och nu senast är det Tesla som har kontaktat Nyland:
– Våra Stringo körs av människor, men Tesla ville att de skulle vara självgående, ett slags robottruckar. Här tog vi hjälp av ett Göteborgsföretag som jobbar mycket med robotisering och tillsammans lyckades vi hitta en lösning till Tesla. Vi har nu levererat 14 fordonsflyttare till den nya fabriken i USA.
Stringo har expanderat internationellt med hjälp av både lokala distributörer och egna dotterbolag. Företaget har etablerat ett eget bolag i delstaten Michigan, centrum för amerikansk bilindustri.
Men Nina Thelin ser med oro på den tilltagande protektionism som sprider sig i olika delar av världen.
– USA är en av våra viktigaste marknader och det är med oro som jag ser att det pratas alltmer om protektionism och stängda gränser, säger hon. 2017 räknar Stringo med att sälja 240 fordonsflyttare. En Stringo kostar mellan 100 000 och 250 000 kronor.
Text: Per Manns.