Så fick jag min internationella drömkund
Spred Obamas budskap
● Hur ska du få dina kunder, väljare eller andra målgrupper att lyssna på ditt budskap? Emerse (Årets Företagare i Skåne 2016) är experter på att se till att budskap sprids så effektivt som möjligt. Det kallas för programmatisk annonsering och blir en allt viktigare del för företag, organisationer och inte minst politiska partier.
Företag: Emerse i Lund.
Drömkund: President Barak Obama. Emerse lyckades få kontakt med Obamas kampanjhögkvarter inför presidentvalet, det resulterade i att Lundaföretaget fick ett stort uppdrag under båda presidentvalskampanjerna.
Rådet: – Tänk globalt redan från start. I dagens digitala värld kan du sitta varsomhelst och ändå skapa kundkontakter och leverera. Det finns inte längre några geografiska begränsningar, säger Carl-Johan Grund, vd och grundare.
30 pallar tunnbrödschips till USA
● När telefonen ringde hos Anna Godevärn trodde hon först att den amerikanska matsajten beställde 30 kartonger av de jämtländska tunnbrödchipsen. Det visade sig att beställningen gällde 30 pallar!
Företag: Mörsjö Deli AB i Östersund.
Exportandel: 15 procent.
Drömkund: Matsajten Trytheworld, en amerikansk prenumerationstjänst av mat och delikatesser beställde 60 000 förpackningar tunnbrödchips.
Rådet: – Se till att ha bra rådgivare som hjälper dig igenom hela exportresan. Det handlar om att få koll på allt från avtal till att säkra betalningarna. Jag har haft stor hjälp av Almi och Business Sweden här i Östersund, säger Anna Godevärn.
Madonna bär fram Babybjörn
● Bärselen från Babybjörn är en internationell succé. Företagets strategi är att försöka få kändisar att bära produkten. I boken Miljardvallen berättar Lisa Thorén, dotter till grundaren Björn Jakobson, om hur pr-strategin har skapat stort genomslag vid flera tillfällen.
Företag: Babybjörn AB, Stockholm och Värnamo.
Drömkund: Madonna. En bild av världsstjärnan med dottern Lourdes i en bärsele från Babybjörn fick global spridning och innebar ett exportgenombrott till USA.
Exportandel: 60 procent.
Rådet: – Det var oerhört viktigt för företagandet att Sverige gick med i EU och tullarna försvann. Och lika viktigt är det att tullarna mot USA försvinner, kommenterar familjen Jakobson i boken Miljardvallen.
UF-företagare vinner storkontrakt
● Det som började som Ung Företagsamhet 2005 med McDonald's i Örebro som första kund, har nu utvecklats till ett exportföretag. Succéprodukten är ett digitalt verktyg för schemaläggning, tidrapportering och kommunikation.
Företag: Quinyx, Stockholm.
Drömkund: Den amerikanska fast foodkedjan Papa Johns har nyligen valt Quinyx för sina tiotusentals anställda.
Exportandel: 50 procent.
Rådet: – Fokusera! I stället för att välja fem olika exportmarknader med en lokal representant i varje land väljer jag en marknad och satsar alla resurser där. Det är bättre att gå djupt in på en marknad med både lokalt anställd personal plus medarbetare från det svenska huvudkontoret, vilka kan agera kulturbärare av din affärsverksamhet, säger vd och grundaren Erik Fjellborg.
Versailles väljer skånskt
● När Sonja och Hans Allbäck började prata om miljövänliga färger och hållbarhet i början av 1980-talet så var det få som tog dem på allvar. I dag är det ingen som ifrågasätter dem när slottet Versailles skickar medarbetare till Ystad för att lära sig mer om miljövänliga linoljefärger.
Företag: Allbäck Linoljeprodukter i Ystad.
Drömkund: Slottet Versailles beställning av linoljefärg för renovering av fönster och känsliga snickerier.
Rådet: – Som småföretagare har du inte råd att satsa massor av pengar på marknadsföring. Din passion, vision och PR kan ta dig långt, säger Sonja Allbäck.
Iskallt uppdrag från Deutsche Bahn
● Kyla, snö och vind – det är rena drömvädret för Nordic GSE som säljer avisningsutrustning för tåg. När busväder slår till riskerar tåg att bli stillastående, men med hjälp av Nordic GSE kan tågföretag hålla isen borta från tågen.
Företag: Nordic GSE i Stockholm.
Drömkund: Deutsche Bahn. DB (tyska SJ) betraktas som en av de ledande tågoperatörerna i världen och är en mycket bra referenskund.
Exportandel: 100 procent.
Rådet: – Var lyhörd. Det gäller att inte vara gift med en teknisk lösning utan anpassa erbjudandet efter vad kunden efterfrågar, säger Joakim Adler.
Europeisk byggjätte valde svensk småföretagare
● En av Östeuropas största avfallsanläggningar har uppförts i Ljubljana i Slovenien. I miljardbygget ingår bland annat balpressar från svenska Flexus Balasystem.
Företag: Flexus Balasystem i Nossebro.
Drömkund: Strabag, ett av Europas största byggbolag, valde att köpa balpressar från Flexus för 6 mkr.
Exportandel: 90 procent.
Rådet: – Som ett litet företag måste du hitta ett kostnadseffektivt sätt att göra affärer internationellt. Vi har valt att arbeta med ett 15-tal lokala agenter runtom i Europa. I Slovenien köpte vi konsulttjänster från Business Sweden, säger försäljningschefen Peter Svensson.
Disktrasor till Sydkorea
● Nils Persson har hittat en internationell succéprodukt – disktrasor med skandinaviska designtryck. För några år sedan fick han tipset om att testa att sälja disktrasorna via en sydkoreansk tv-shop. Det var ett bra råd. Nu skeppas runt en miljon disktrasor per år från Blekinge till koreanska hem.
Företag: Teko Tryck AB i Sölvesborg.
Drömkund: Sydkoreanska konsumenter. Tekotryck är med i en sydkoreansk tv-shop en gång i månaden.
Exportandel: 70 procent.
Rådet: – Det är precis som att göra affärer på hemmaplan. Du måste gilla att bygga och underhålla personliga relationer. Jag reser till Sydkorea ett par gånger per år, och så kommer mina sydkoreanska distributörer hit och hälsar på hemma hos mig, säger Nils Persson.
Gör affärer med Richard Branson
● När den brittiske superentreprenören Richard Branson utvecklar en generation nya kryssningsfartyg väljer han en energiteknisk lösning från Kistaföretaget Climeon.
Företag: Climeon i Kista.
Drömkund: Richard Branson.
Globala rederier ringer Västerås
● Ett litet Västeråsföretag har flera av världens största rederier på kundlistan. Q-Tagg har tagit fram tekniska lösningar som gör att stora fartyg kan minska sin bränsleförbrukning – bra både för miljön och ekonomin.
Företag: Q-Tagg R&D AB i Västerås.
Drömkund: Flera av världens största rederier, bland andra Royal Caribbean Cruise Line och Disney Cruises.
Rådet: – Jag önskar att vi hade haft större fokus när vi drog i gång verksamheten. Vi valde att erbjuda flera olika tjänster, varav några inte var riktigt färdiga, i stället för att satsa allt på en produkt. Då hade vi kunnat korta ner time to market, säger Tomas Lindqvist.
Text: Per Manns.