För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Guide: Starta ditt eget franchise

Har ditt företag växt så mycket att du är redo att ta det ett steg längre? Då kanske det är dags att starta din egen franchisekedja. Företagaren har granskat vad som krävs – och så har vi listan på vilka som kan bli morgondagens succékedjor.
Publicerad 6 nov 2017

Att driva företag i en bransch där marknaden bara står och skriker efter företagets produkter är ett drömscenario för de flesta av oss. Samtidigt kan det kännas pressande och stressande att utöka kostymen.

Franchising kan då bli ett bra mellanting. Åtminstone om vissa förutsättningar uppfylls.

– Franchising, som länge varit vanligt i Europa, blir allt vanligare också i Sverige, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.

Och det är inte så konstigt. Genom att hitta den perfekta franchisetagaren kan du som företagare sprida ditt koncept och din affärsidé både i Sverige och utomlands.

– Att ta in en franchisetagare har flera fördelar: Du får en semientreprenör nära affären, du får ett expansionskapital och kan jobba på att bygga vidare på din verksamhet i snabbare takt än vad du skulle kunna göra annars, konstaterar han.

För att ett franchisekoncept ska fungera gäller det att hitta rätt franchisetagare. Du som företagare ingår nämligen ett partnerskap med din franchisetagare som ska hålla länge. Det handlar alltså om en långsiktig affärsrelation, något som ni båda måste vara medvetna om redan från start.

– A och O för att få till det här långsiktiga partnerskapet är att man inte ska ha för bråttom och tacka ja till intresserade franchisetagare bara för att man blir smickrad, säger Johan Martinsson.

För att hitta den rätte krävs alltså en grundlig kontroll och många intervjuer. Det ska kännas rätt i magen, men också i hjärnan.

– Din franchisetagare kommer att bli personligt knuten till varumärket, och blir även ditt företags ansikte utåt, konstaterar han.

Han får medhåll från Anders Svensson på Franchisegroup, som menar att det kan vara en svår balansgång att gå: Man vill få en engagerad franchisetagare, men inte för engagerad.

– Du vill inte ha en eldsjäl som älskar ditt koncept förbehållslöst. En bra franchisetagare ska älska att vara företagare, det är du som franchisegivare som ska älska ditt koncept och utveckla det vidare.

”Det är viktigt att hitta franchisetagare med samma värderingar”

Exakt när man är redo att ta in franchisetagare är svårt att svara på, men Anders Svensson brukar tala om fyra trösklar:

– Din verksamhet behöver ha ett recept eller en manual som går att formulera, verksamheten måste gå att duplicera, det ska finnas en marknad och ni ska båda tjäna pengar.

Vissa företagare startar sin verksamhet med sikte på franchising redan från start. Ett exempel på det är brand- och utrymningskedjan Utvägen, som i dag har tretton franchisingtagare över hela Sverige.

– Franchising passar vår bransch, även om det är ovanligt med franchising inom business to business. Våra franchisetagare kan samarbeta över distrikten och vi letar ständigt efter konsulter som är villiga att lägga en femårsplan, gå in med startkapital och som har sann entreprenörsanda, säger Fredrik Ahlin, vice vd.

Andra, som restaurangkedjan Pinchos, startar verksamhet utan att ha en tanke på att det ska utmynna i franchising.

– När vi hade kört i ett år knackade det på dörren, och vi hittade vår första franchisetagare som drog i gång i Skövde, säger Magnus Larsson, som är etableringsansvarig.

Idag har kedjan vuxit från en restaurang 2012 till 36, och det finns planer på att öppna ytterligare 15 restauranger under 2017. För Magnus Larsson och kollegerna blev franchising ett perfekt, men oväntat, sätt att nå ut med konceptet.

Text: Anna-Maria Stawreberg. 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna