Sportflaskor av sockerrör
Det var under sin andra föräldraledighet som Alexandra Nash bestämde sig. Hon skulle starta ett hållbart företag, med minimal miljöpåverkan. Boken Start something that matters, av amerikanska entreprenören Blake Mycoskie, hade sått ett frö.
Ganska snabbt fastnade Alexandra Nash för ”en-för-en-metoden”. Det vill säga en affärsmodell där varje kunds köp matchas av att företaget skänker motsvarande produkt till behövande – eller bidrar på annat sätt för att ”knuffa världen åt rätt håll”. Affärsmodellen är vanlig i USA och börjar nu synas mer och mer i Sverige.
– En-till-en-modellen är en så häftig idé. Du börjar ge från första stund i din business. Jag tror att många kunder har tröttnat på att höra om hur företag ger 10 procent till välgörenhet – av vad, till vem?, säger Alexandra Nash.
”Till slut hittade vi en sorts plast som inte görs av olja utan av sockerrör”
Hon och maken Alexander Nash letade produkter att bygga upp sitt företag kring. Som före detta elitidrottare inom simning respektive rugby, letade de särskilt efter något kopplat till träning och hälsa.
– Jag började fundera på sportflaskor. Vad fanns det för alternativ till de vanliga, av plast? Det måste gå att göra miljövänligare versioner. Vi googlade jättemycket och läste på om majsstärkelse och bambufibrer. Till slut föll vi för en sorts bioplast av sockerrör som har ett negativt koldioxidavtryck. Det vill säga att för varje ton plast som produceras försvinner 2,4 ton koldioxid ur atmosfären, berättar Alexandra Nash.
Många fler frågor återstod att lösa för att förverkliga idén om hållbarhet och ansvarstagande i alla led. Paret Nash valde att lägga sin produktion i Sverige.
– Produktionen är väldigt dyr. Vi har letat upp fabriker utomlands som har byggt verktyg åt oss enligt våra ritningar för att sedan importera de verktygen hit. De används på två olika fabriker i Sverige där vi kör all vår produktion. Men det är värt kostnaden för att garantera att ingen jobbar för minimilöner och vara säkra på att inget barnarbete sker.
För ett år sedan, i november 2016, gick startskottet för försäljningen av Yuhmes vattenflaskor via företagets webbshop och utvalda återförsäljare. I dag säljs flaskorna även i bland annat Dubai, Kalifornien, Australien och Storbritannien.
För varje såld flaska bidrar Yuhme med sex månaders rent vatten till en person i Centralafrikanska republiken, via organisationen Water for Good, just enligt en-för-en-affärsmodellen.
– Vi började titta på olika vattenorganisationer och såg att Waterforgood hade liknande samarbeten med företag i USA. Vi valde dem för att de fokuserar på att lära upp lokalbefolkningen, i stället för att bara gräva brunnar. Vi mejlade och fick presentera vår verksamhet via Skypemöten. Sedan var det i hamn.
Text: Malin Sund.