GDPR kan bli en strålande affär
Att hantering av personuppgifter (GDPR) är på tapeten har säkert inte gått dig förbi. GDPR är en skyddslagstiftning för den enskilde individens integritet och har inte kommit till för att sätta käppar i hjulen för till exempel ett företags marknadsföring till potentiella kunder.
Läs också: Juridisk rådgivning - kostnadsfri för dig som medlem
Fundera kring hur du själv som kund vill att dina personuppgifter ska hanteras. Med det i bakhuvudet känns det rimligare att närma sig krav på att företag inte får spara uppgifter längre än de är nödvändiga för ändamålet med behandlingen, eller att ni ska lämna information till den registrerade när ni samlar in personuppgifter.
Skapar möjlighet till affärsnytta
Med avstamp i hur vi själva vill att våra personuppgifter ska behandlas skapar GDPR en fantastisk möjlighet till att skapa affärsnytta. Den som är bäst i klassen på personuppgifter, oavsett bransch, kommer att kunna räkna hem det arbete och de investeringar som man har lagt ner på sin personuppgiftshantering. De som tydligt visar att de tar hand om kundens personuppgifter, kommer att vinna kundens förtroende. Kunder med stort förtroende för din verksamhet är ofta lojala och är de bästa ambassadörerna för din verksamhet. Den som är bäst i klassen på personuppgifter kommer helt säkert att även få nya kunder tack vare detta.
Certifieringar för personuppgiftshantering
GDPR möjliggör olika certifieringar för personuppgiftshantering. Den som är bra på personuppgiftshantering kommer därför i framtiden kunna skryta med det med en härlig certifieringssymbol på sin hemsida eller i sina broschyrer, på samma sätt som företag i dag skapar förtroende genom att visa upp sin kreditvärdighet. Se till att bli bättre än dina konkurrenter på personuppgiftshantering, så skapar du en konkurrensfördel.
Bygger eget värde i företaget
Behandling av personuppgifter på ett korrekt och kanske även kreativt sätt bygger ett eget värde i ditt företag och hindrar att företagets värde sjunker på grund av risk för framtida sanktionsavgifter.
Är ni på väg att sälja ert bolag och letar investerare, kommer det att vara guld värt i investerarens ögon om ni i en granskning av bolaget kan visa upp en god personuppgiftshantering. På samma sätt är det roligare att lämna över ett bolag med välskött personuppgiftshantering till nästa generation i ett generationsskifte.
Affärsnyttan kommer att tydlig om ditt företag blir bra på personuppgiftshantering, och kommer skapa värde i bolaget genom kreativ regelefterlevnad. GDPR är alltså inte bara ett mörkt åskmoln byggt av skyldigheter och sanktionsavgifter, utan även en alldeles utmärkt väg framåt kantad av möjligheter.