För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Maria de la Croix: "Matbutiken tar sig dit människor är"

Från konstskola till pr-byrå till cykelkaféer och obemannade butiker på hjul. Maria de la Croix nekades jobb på Starbucks, på grund av kedjans snåla utseendepolicy. Blått hår gick inte för sig. I stället sålde hon kaffe själv från en lådcykel i Lund.
Publicerad 31 maj 2018
Maria de la Croix, 29, grundare av Wheeley’s Café. Foto: Mattias Bardå.
”Startuppvärlden passar mig. Jag växte upp i Gällivare, men var aldrig så intresserad av snöaktiviteter. Jag byggde hemsidor, gillade foto/design, pluggade konst och lärde mig pr.”

Hon fick med sig tidigare kollegorna Thomas Mazetti och Per Eriksson, grundarna av pr-byrån Studio Total, känd för nallebombning av Vitryssland. 

– Vi skapade en crowdfunding-kampanj och sålde 19 cyklar i Sverige, Jordanien, Chile bl a. Det gick bättre än väntat.

I acceleratorn Y-Combinator fortsatte utvecklingen. Grundaren av Gmail satsade i bolaget, precis som kinesiska investerare. I dag finns cyklarna i 80 länder från Egypten, Bahrain och Korea till Kanada, Bulgarien, Danmark – och i Stockholm i sommar.

– USA och Kina är största marknaderna men även Jordanien går bra. Med Shanghai som bas har företaget en ny gren.

– Vi testar en obemannad matbutik på hjul. På sikt ska de vara självkörande för människor på landsbygden.

För Maria är Malmö numera hemma, där hon skissar på nya affärsidéer med ledtråden ”jag har tänkt mycket på hundar sedan jag skaffade min valp i början av året”.

Fler nyheter från Företagarna