Jens Karlsson: ”Jag tvättade Niklas Zennströms bilar – då kom idén”
– Var tionde minut bokar någon in sig för en biltvätt via oss, säger Jens Karlsson.
Fröet till en on-demand-biltvätt såddes när han som 15-åring sommarjobbade för ingen mindre än Niklas Zennström.
– Jag tvättade hans bilar och hans båt, berättar Jens Karlsson, 28, som drivit eget sedan 16–17-årsåldern. Idén låg dock på is till för 1,5 år sedan då Jens filade på upplägget tillsammans med medgrundare Mark Owuya, tidigare hockeymålvakt för Luleå.
– Han tyckte inte att idén lät supersexig. 'Men om vi gör det lite som Über' kanske det funkar…
Woshapps bilvårdare cyklar till bilarna och smuts och miljöfarliga kemikalier som tvättas bort absorberas i mikrofibertrasor som sedan tvättas av ett miljöcertifierat tvätteri. En metod som använder minimalt med vatten.
Duon håvade tidigt in 1,2 miljoner via hockeystjärnan Mattias Weinhandls riskkapitalbolag och tog nyligen in ytterligare 10 miljoner kronor via Norrsken. Bland kunderna finns Drivenow, Aimo och några av de större hyrbilsföretagen, vid sidan av privatpersoner.
Tjänsten finns i Stockholm och Göteborg samt under året lanseras den i en europeisk storstad.
– Vi kan växa snabbt tack vare att vi expanderar tillsammans med våra företagskunder, säger Jens Karlsson.
103 unga idéer presenteras av Företagarna i samarbete med Almi.