Joceline Lu: ”Jag går från poddinspelningar till att packa tofuburgare”
Ost gjorde på sojabönor i stället för mjölk – det har varit vardagsmat i Kina i 3 000 år. Vi pratar om tofu. De senaste åren, i takt med att vårt köttätande varit under lupp, har intresset exploderat för alternativa proteinkällor. Men när det gäller just tofu, står vi ibland lite handfallna.
– Tofu är neutral i smaken, vilket öppnar upp för många möjligheter. Samtidigt jobbar vi på att utbilda fler i hur man tillagar tofu, säger Handels- och KTH-utbildade Joceline Lu, 30.
För två år sedan tog hon över familjeföretaget Nordic Green Food, som hennes föräldrar grundade när de kom till Sverige från Peking på 1990-talet och upptäckte att det inte fanns någon tofu att köpa. De började tillverka tofu för eget bruk och så småningom även för restauranger och privatpersoner.
Joceline Lu klev in som vd med enormt fin tajmning. Fabriken i Vallentuna norr om Stockholm byggdes ut till 6 000 kvadratmeter och produktutvecklingen kunde ta fart, under varumärket YiPin.
För ett år sedan nappade de stora livsmedelskedjorna och Yipin-produkter började säljas över hela landet, i stället för mestadels i nischade asiatiska butiker. Numera ingår även rökt och friterad tofu som påminner om skinka, bacon och korv i sortimentet precis som en krämig variant som kan ersätta grädde och crème fraiche i veganska rätter.
– Allting handlar om att komma med innovativa produkter och göra det lätt för människor som vill byta ut kött mot växtbaserade protein. Jag vill inspirera folk att äta mer grönt, säger Joceline Lu som är mitt uppe i en storlansering av tofuburgare.
Fabriken går för högtryck där hela familjen är delaktig.
– Mina dagar är väldigt varierade just nu, med alltifrån event och poddinspelningar till att packa tofuburgare på kvällarna.
103 unga idéer presenteras av Företagarna i samarbete med Almi.