För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Jag har själv flugit och lämnat ringar”

24-årige Victor Halvarsson gjorde en fantastisk karriär på Swedbank. Men, jakten på en vigselring kom emellan. Victor sa upp sig och startade eget inom diamantbranschen. Sex år senare är Vanbruun en framgångssaga.
Publicerad 25 okt 2019
Günther Mårder möter Victor Halvarsson, grundare av Vanbruun. Foto: Sara Bogren.

Företagarnas vd Günther Mårder är på plats tidigt. Att hitta in till Vanbruuns kontor är nämligen inte helt enkelt. Det exklusiva kontoret ligger på hemlig adress i Borås, och för att ta sig in igenom den anonyma dörren behöver man passera ett slags lönngångs-liknande utrymme.

– Vi är naturligtvis rädda för inbrott, och därför träffar jag aldrig någon här på kontoret. Vi möts antingen på ett kafé, på Grand Hotel i Stockholm eller hos kunden, förklarar Victor Halvarsson.

Sex år har gått sedan han fattade beslut om att säga upp sig från sin tjänst på Swedbank. Då hade han gjort en kometkarriär och hade i princip framtiden utstakad framför sig.

Vad var det i entreprenörskapet som lockade honom, undrar Günther Mårder.

– Min pappa som är egenföretagare involverade mig tidigt. Jag fick egna visitkort redan när jag var åtta år, säger Victor Halvarsson och berättar att han tidigt, på olika sätt drev eget: cykelverkstad, köpte saker på E-bay och sålde på Tradera och liknande.

Vad fick dig att välja bort den mycket lovande bankkarriären?

– Jag kände att jag saknade något och ville göra något eget.

Tajmingen var rätt. Victor Halvarssons sambo kunde finansiera honom om det knep, hade en bostadsrätt som stigit i värde och hade jobbat ihop en del pengar. Dessutom hade han inte blivit förälder än. Det var nu han kunde ge allt.

Din dåvarande sambo, numera fru, har spelat stor roll för ditt beslut att starta Vanbruun?

– Vi var på semester och hon pekade lite skämtsamt på en ring och sa ”en sån vill jag ha när vi gifter oss”. Men i Sverige fanns inga sådana ringar. Jag insåg att det är en förlegad bransch. Däremot har vi en tradition av bra paketering och service. Här fanns en lucka.

Beskriv själva konceptet – vad skiljer er från traditionella aktörer i branschen?

– Tillgänglighet. Vi finns där kunden finns, dygnet runt, året runt. Många beställningar kommer in på natten. Det gör oss bättre än de traditionella butikerna. Vårt utbud är större och priserna hålls nere tack vare obefintliga lagerkostnader.

Lägg därtill att Victor Halvarsson redan från början tänkte till vad gällde varumärket och service. Där konkurrenter köper smyckesboxar från Alibaba för en tia, tillverkas Vanbruuns boxar för hand i en liten ateljé utanför Paris och parfymeras.

– Jag gillar lyx själv. Jag vill att det ska vara tydligt att det är någon som har tänkt till och att kunden köper en hel upplevelse.

Vad ligger er snittorder på?

– 30 000 kronor. Vi vill varken gå ner i pris eller kvalitet. Vi har som idé att om någon köper för 250 000 eller mer åker jag alltid och träffar kunden. Den största ordern vi fått ligger på en miljon kronor.

Hur kan ni ligga på så lågt pris?

– Våra största konkurrenter, som ligger på attraktiva adresser i Stockholm, har enorma lokalhyror. Det får kunden betala för. Vanbruuns ligger i Borås och vi har en månadshyra på 11 000 kronor. Sådana argument förstår kunden.

”Jag var 24 men såg ut som 18. Europas största leverantör av diamanter ratade mig”

På Vanbruun man medvetet valt bort ord som ”billig” som konkurrensmedel. Man har istället valt att satsa på information och synbarhet på Google.

– Personen som la vår största order berättade att han googlat ”diamantring” och hittat oss. Vår synbarhet är superviktig. Vi rankar tvåa på våra viktigaste sökord. Bara Guldfynd ligger före.

Hur ser det ut internationellt?

– Vår norska hemsida lanserade vi i våras. Det går lite segare än vad vi trodde, men det är ändå lönsamt. I oktober blir det Danmark och nästa år lanserar vi i Tyskland, Österrike och Schweiz. Men, det är viktigt att förstå vad kunden vill ha. Därför behöver vi personer på plats, medan vi sköter logistiken från Sverige.

Hur lång leveranstid har ni?

– Vi kan ofta lämna en offert inom fem minuter. Det tar generellt 20 arbetsdagar från beställning till leverans. Men i fredags gjorde vi en akututryckning. Ringen var klar på fredag morgon i Birmingham och levererades klockan fem samma eftermiddag i Stockholm. Jag har själv flugit och lämnat ringar. Alla här har tagit bussen eller bilen för att lämna ringar. Visst, vi går back på sådana specialgrejer, men det blir en bra story, och storytelling är viktigt.

Var det svårt att bli tagen på allvar i en sådan här traditionstyngd bransch?

– Ja, verkligen! Jag var 24 men såg ut att vara 18. Tog på mig student-kostymen. Europas största leverantör ratade mig och ville inte samarbeta. I dag ligger de på som tusan för ett samarbete. Jag har fortfarande svårt att få uppmärksamhet när jag kliver in på en smyckesmässa, samtidigt som vi nu omsätter över 50 miljoner kronor.

En betydande del av Vanbruuns smycken tillverkas i Birmingham, eftersom smederna där är kända för sin skicklighet. Då Brexit är ett orosmoln har Vanbruun haft diskussioner med sin logistikpartner. Men då gränserna inte stängs och eftersom företaget redan i dag handlar med länder utanför EU, blir det inte någon större skillnad.

– Vi har även två andra leverantörer för att minska sårbarheten. Det har jag lärt mig av Ingvar Kamprad.

Fakta:


Mitt Möte: Victor Halvarsson, nytänkare och grundare av diamantföretaget Vanbruun.
Om företaget: Vanbruun moderniserar en anrik, väldigt traditionell bransch via sin e-handel av smycken med konfliktfria diamanter.
Därför bokade jag mötet: Victor Halvarsson stod ut ur mängden på 103 Unga idéer-listan i våras. Från Borås gör företaget nytänkarsuccé i den tradionstyngda diamantbranschen.
Plats Borås.


Text: Anna-Maria Stawreberg.

Fler nyheter från Företagarna