Otrygghet slår mot företagare
Ronny Mårtensson på Sparbanken i Åtvidaberg drabbades av ett brutalt väpnat rån som slutade med att rånarna sköt mot de efterföljande poliserna. I Malmö berättar Emelie Löfmark, som driver den populära Nöjesteatern, att allt fler teaterbesökare undviker kvällsföreställningar och i stället väljer teaterns matinéer. I Söderhamn har kränkningar och hot blivit vardag för Ica-handlaren Anders Waller.
Det här är tre berättelser om hur otryggheten har krupit in i många företagares vardag. Och det handlar inte om några isolerade företeelser. En undersökning från Företagarna visar att varannan företagare med anställda har blivit utsatt för brott. Det finns också en utbredd uppfattning att det inte lönar sig att ens anmäla om man har blivit utsatt för ett brott; 61 procent av företagen i rapporten har avstått från att göra en polisanmälan.
– Undersökningen bekräftar den bild som vi möter från småföretagare runt hela landet. De vittnar om en ökad utsatthet och att otryggheten ökat, säger Pontus Lindström som är ansvarig för Företagarnas arbete med lokalt och regionalt företagsklimat samt brotts- och trygghetsfrågor.
Pontus Lindström uttrycker också en oro att så kallade mängdbrott som snatterier, skadegörelse och inbrott riskerar att hamna i skuggan när polisen tvingas lägga allt större resurser på den grövsta kriminaliteten.
– Att staten brister i sin absolut mest grundläggande uppgift – att tillhandahålla trygghet till sina medborgare – är naturligtvis helt oacceptabelt. Det måste vi göra någonting åt.
– Men samtidigt finns det en brottslighet i Sverige som drabbar företagare och som sällan får någon uppmärksamhet i media. Det handlar om mängdbrotten som förpestar tillvaron för företagare, och det är en utveckling som inte får normaliseras.
”Mängdbrotten förpestar tillvaron för företagare och det är en utveckling som inte får normaliseras”
När Tidningen Företagaren träffar Stefan Sintéus, polismästare i Malmö och med ”40 år i branschen” som an själv beskriver sin karriär, befinner han sig mitt uppe i en av landets största polisinsatser någonsin. Han är chef över cirka 700 poliser i Malmö, en styrka som har förstärkts med mellan 60 och 250 extra poliser under satsningen Rimfrost.
– Vi hade sju mord förra året och det är sju för många. Det skjuts för mycket i Malmö och det är i huvudsak kriminella som angriper andra kriminella. Men vi ser nu ett resultat av våra satsningar – antalet sprängningar och skjutningar går ner i Malmö.
Polismästaren i Malmö hävdar att Rimfrost och andra satsningar riktade mot den grova kriminaliteten inte leder till att polisen glömmer bort mängdbrottsligheten.
– Nej, det är tvärtom. Rimfrost är en aktion mot de multikriminella som ställer till det för oss Malmöbor, både privatpersoner och företagare. Det handlar om kriminella som driver narkotikaförsäljningen, den svarta livsmedelsförsäljningen och andra olagliga verksamheter.
Rimfrost kommer att pågå till den 15 juni.
De flesta poliser, företagare och politiker som Företagaren har träffat är överens om att det krävs samverkan för att skapa ett tryggare samhälle. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) är kommunstyrelsens ordförande i Malmö och en av landets ledande socialdemokratiska kommunpolitiker. Hon deltog i ett seminarium som Företagarna i Malmö arrangerade för en tid sedan.
– Först nu vågar jag säga att vi har kopplat ett grepp. Staden, polisen, skola, företagare och myndigheter jobbar tillsammans på ett mycket mer utvecklat sätt än tidigare. Och det ger resultat, säger hon.
Som exempel lyfter Katrin Stjernfeldt Jammeh erfarenheterna från stadsdelen Sofielund som klassats som ett särskilt utsatt område och där brottsförebyggande åtgärder har gett resultat.
– Sofielund har fått en europeisk utmärkelse för bästa brottsförebyggande insats. Den bygger på att man har samlat ihop ett gäng lokala aktörer i samma område. Tillsammans har man kartlagt vad det finns för verksamheter i området, vilka företag som finns här, hur fastighetsägare kan bidra och hur olika myndigheter kan understödja detta.
Med trygghetsfrågorna är inte enbart en storstadsfråga. I Åtvidaberg upplevde många företagare en otrygghet i centrum med upprepade stölder, snatterier och vandalism. Företagarnas lokalavdelning tog ett initiativ till samverkan mellan företagare, polis och kommun – en åtgärd som nu har resulterat i att polisen aktivt bygger relationer med lokala företagare.
Men att ha närhet till polisen är inte en trygghet som gäller alla. Polisens nya organisation har inneburit att en rad polisstationer har lagts ned och ersatts av servicekontor som håller öppet några få timmar per vecka för att ta hand om anmälningar och andra enklare polisiära ärenden. I dessa områden kan det i värsta fall ta flera timmar för en polis att besvara ett akut ärende – om de kommer överhuvudtaget. Denna problematik uppmärksammar vi i ett kommande nummer av Företagaren.