Guide: Så hakar du på podd-boomen
Poddlyssningarna i Sverige har snudd på fördubblats sedan 2015, enligt rapporten Svenskarna och internet 2019. Fler företag får upp ögonen för möjligheten att bygga relationer med kunder och stärka sitt varumärke.
Samtidigt är företagarvardagen redan överfull av utmaningar. Så hur ska du resonera – är det värt att skapa en podd? Hur kan den göra nytta? Och vilka fallgropar finns det i så fall?
Mohamed El Abed, en av grundarna av snabbväxande podcastbolaget Soundtelling, reder ut läget.
”Du behöver många timmars erfarenhet innan du blir riktigt bra”
Foto: Sara Bogren
Berätta – vad är och gör Soundtelling?
– Soundtelling är en byrå med fokus på engagerande storytelling via radio och podcast. Vi producerar poddar för både den internationella och svenska marknaden, med varumärkesproduktioner för kunder som Sneakersnstuff, Ikea och KTH samt publicistiska produktioner för UR, SR, BBC, Audible med flera.
Varför älskar vi poddar just nu?
– Det är i dagsläget den enda kommunikationskanalen som det genuint går att multitaska med. Du kan hålla dig uppdaterad, känna dig underhållen och absorbera kunskap utan att det stör vardagsbestyren som bilkörandet, träningen eller hemmasysslorna.
Varför kan det vara smart som småföretagare att satsa på en podd?
– Det är en otrolig möjlighet att förlänga kommunikationen med dina kunder och samarbetspartner och vässa ditt varumärke. Du kan nå nya nyckelpersoner och kunder samtidigt som du kan bli en mer attraktiv arbetsgivare. En podd skulle, inför en rekrytering, kunna göra det lätt för potentiella anställda att lära känna personerna de eventuellt kommer jobba med. Poddar är också ett extraordinärt pedagogiskt verktyg, som gör det lättare för ditt företag att utbilda, både internt och externt.
Vad ska jag tänka på?
– Du behöver tänka igenom följande delar:
1. Vem är målgruppen och vad är budskapet? Var specifik här, du kan inte nå alla och du kommer inte kunna göra alla glada.
2. Rita upp en ärlig, realistisk tidsplan som du kan hålla dig till. Kontinuitet är viktigt.
3. Spridning. Hur ska målgruppen få information om podden och lockas att lyssna? Avsätt alltid en budget för spridning och marknadsföring i sociala medier. Gör research på vilka plattformar som når ut till just dina önskade lyssnare, så du inte slösar marknadsföringspengar på fel kanal. Ofta ser jag hur folk skapar världens bästa podcast, utan att skapa möjligheter för lyssnare att kunna upptäcka den.
4. Våga ifrågasätta dig själv från start. Vill jag dra igång en podcast för att det är roligt, eller är det för företagets bästa? Är jag rätt person att göra det på egen hand? Har jag rätt kompetens eller verktyg för att göra det bra?
”Du behöver många timmars erfarenhet innan du blir riktigt bra”
Vilken utrustning behöver jag för att komma igång?
– Jag tror att vi inom en snar framtid kommer att kunna spela in relativt högkvalitativa poddar via våra smartphones, men vi är inte riktigt där än. Så mitt förslag på den bästa lågbudgetutrustning du kan köpa för att styra upp en portabel ministudio ser ut så här:
✔ Mikrofoner: Shure SM57 med puffskydd, XLR-kablar och bordsstativ.
✔ Bandspelare: Med Zoom H6 kan du spela in upp till 4 personer.
✔ Mjukvara för klippning och redigering: Audacity är gratis och levererar en otroligt bra proffsstandard för nybörjare.
✔ Hörlurar: Audio Technica ATH-M30x. Billiga och bra studiohörlurar för både inspelning och klippning.
Hur börjar jag?
– Det finns en stor mängd tutorials på nätet där du kan lära dig allt från mikrofonteknik, klippa och intervjua, med mera. Läs lite om grunderna och testa dig fram. Våga verkligen misslyckas ett par gånger, innan du påbörjar arbetet med den faktiska podden som du vill producera och släppa ut i världen.
Vilka är de vanligaste fallgroparna?
– Det största misstaget många gör är att de går in med en slapp inställning, ”det är bara att trycka på record”. Så drar de igång en podcast som de inte räknat med kommer att kräva väldigt mycket arbetstid och mental energi. Och då slutar det som det ofta gör, att man lägger ner efter andra avsnittet för att man inte hinner med sina andra arbetsuppgifter.
Det är ett hantverk och du behöver många timmars erfarenhet innan du blir riktigt bra. Det allra första podcastavsnittet jag producerade tog över 80 timmar att bli klar med. I dag skapar jag bättre kvalitet på betydligt kortare tid.
Hur får jag folk att lyssna?
– Du måste verkligen identifiera din målgrupp och köpa riktad reklam mot just den målgruppen på sociala medier. Något som har visat sig vara ett relativt bra sätt att sprida en podcast är att köpa sponsrad reklam i andra poddar som pushar för din podd.
Hur vet jag om podden är ”framgångsrik”?
– Återigen handlar det om dina mål och vilka du vill nå. En podcast kan ha flera tusen lyssnare, men det garanterar egentligen inte att du nått din målgrupp. En podcast om tandläkaryrket kanske till exempel bara når 1 000 lyssnare, men om alla som lyssnar är verksamma tandläkare kan podden bli en väldigt värdefull kanal och resurs för ett företag som säljer tandläkarutrustning.
Missa inte #företagarpodden
Vad du än brottas med just nu i entreprenörslivet är du inte ensam. Företagarnas egen podd leds av vd Günther Mårder som bjuder in smarta, intressanta företagare och experter för att dryfta aktuella ämnen och utmaningar.
Sju poddar som räddar din vardag
När du sitter fast i trafiken mellan möten. När tvätten ska hängas och hemmet ska städas. Just då kan du fylla hjärnan med nya tankar. Här är poddarna som ger dig nya perspektiv och idéer för företaget.
LEARNABILITY
Vad: Vem vill inte bli mer effektiv och tänka nytt? Men hur lär vi oss egentligen och vilka vanor kan vi sno från andra framgångsrika människor?
Poddledare: Innocent Mugenga, konsult i digital kommunikation, strösslar ut insikter om lärande.
Smakprov: Avsnitt 15. En rad entreprenörer däribland Heaven Bereket, delar knep kring att sätta mål och bygga effektiva vanor.
LOVE ZERO WASTE
Vad: Konkret och fascinerande futuristisk på samma gång. Vaskar fram det viktigaste för att ställa om till produktion utan spill. Är 3D-printande en väg till mindre avfall och kan svamp bli framtidens material i byggen?
Poddledare: Evelina Lundqvist, grundare av hållbarhetsbyrån The Good Tribe och Malin Leth, konsult för cirkulär produktion.
Smakprov: Avsnitt 1. Waste management for dummies. Hur mycket mer avfall producerar vi varje år och hur tas det om hand?
HEJA FRAMTIDEN
Vad: Är vad det låter som, allt rampljus på framtidsfrågor.
Poddledare: Kommunikationskonsulterna Mårten Skånman och Tobias Wahlqvist plus journalisten Christian von Essen intervjuar gäster.
Smakprov: Avsnitt 148. Entreprenören och läkaren Mouna Esmaeilzadeh berättar om den pågående hälsorevolutionen och hur nära vi är att knäcka åldrandekoden.
M.A.D
Vad: Entreprenörer från hela världen länkas samman för att dela smarta lösningar och knäcka varandras utmaningar. Podden tar oss ut i världen – Indien, Australien, Argentina, Pakistan, Nigeria.
Poddledare: Stortänkaren Emelie Ekblad som grundat organsiationen M.A.D. – Make a Difference, med Fiona Hazell, leder samtalen.
Smakprov: Avsnitt 8. Majd Masharawi bygger upp Gaza, via solcellsprojekt och med återvunnet, miljösmart byggmaterial. Framtida kandidat för Nobels fredspris.
THE SOLSKÄR & MOBARAKI SHOW
Vad: Insikter och framtidsspaningar inom tech- och byggindustrin. Fungerar som inspiration långt utöver branschgränserna. Podden lanserades i februari.
Poddledare: Du guidas av duon Carolin Solskär, prisbelönt it-entreprenör och Sandra Mobaraki, disruptör och entreprenör i byggbranschen.
Smakprov: Avsnitt 3. Så undviker du att bli hackad.
DIGITALSNACK
Vad: En how-to-podcast om sociala och digitala medier.
Poddledare: Drivs av entreprenörerna Cecilia Victoria Kärrberg och Jenni Laapotti, sociala mediestrateger med egen byrå.
Smakprov: Avsnitt 55. Så använder du Instagram stories som ett proffs.
LET’S TALK FOR A CHANGE
Vad: Norrsken Foundations podd. Riktar rampljus på företagare som löser globala problem med idéer, teknik och företagande.
Poddledare: Henric Smolak, kommersiell chef på techbolaget Strossle, bjuder på humor och skärpa, på fin skånska.
Smakprov: Avsnitt 11. Sara Wimmercranz, grundare av venture capital-bolaget Backing Minds, berättar om hur hon gick från att vara företagare till investerare, för att hacka systemet.
Text: Malin Sund