Hållbara hundprylar lockar investerare
Fram till för tre år sedan kretsade Victoria Carlssons entreprenörsvardag kring yoghurtglass. Hon och medgrundaren Sofie Stenmark sålde sitt företag Yollibox till Triumfglass i slutet av 2017. En ny affärsidé hade redan tagit form för Victoria Carlssons del, tack vare den fyrbenta familjemedlemmen Kenzo, en liten cavalier king charles spaniel.
– Jag började upptäcka problem. Hundmarknaden var väldigt eftersatt när det gäller hållbarhet och även design, säger Victoria Carlsson som snabbt lyckades få med sig guldägg-belönade produktdesignern Robin Grann i nya företags- bygget, Denjo Dogs.
– Produkter med skadliga kemikalier, som kromgarvat läder, är inget jag vill köpa till min hund. Inte heller en hundbädd från andra sidan jorden där ingen svarar på frågor om arbetsförhållandena bakom den. Det måste gå att göra prisvärda hundprodukter på ett bättre sätt.
”Vi har så många fler valpkunder”
Det dröjde inte länge förrän investerare knackade på dörren.
– Backing Minds Susanne Najafi och Sara Wimmercranz är med i samma pokernätverk som jag och hörde talas om idén. Där fick vi vår första investering 2018. Även Åhléns kom till oss då. Deras hemavdelning letade efter ett hållbart varumärke nischat mot hundar och hörde om oss.
Attraktionskraften har hållit i sig. Under sina första år har Denjo Dogs bockat av en rad samarbeten med välkända varumärken, däribland Eton Shirts vars spillmaterial sys upp till hundscarfar och flugor i Borås. Med svenska porslinsföretaget Mateus gör Denjo Dogs hundskålar och i början av 2021 lanseras hundregnjackor i samarbete med Stutterheim.
– Samarbeten är bra på otroligt många sätt, om man delar grundvärderingar och ser till att det är en win-win. Först och främst får båda parter tillgång till materialexpertis och produktion inom nya områden. Det ger också mycket publicitet, säger Victoria Carlsson.
Snabbt satsade Denjo Dogs också på sin e-handel eftersom företaget, vid sidan av popupbutiker, framför allt når ut via digitala säljkanaler. Något som blivit extra värdefullt nu.
– Vi var noviser inom e-handel och tittade mycket på exempelvis barnklädesbranschen. Mini Rodini är förebilder både när det gäller e-handel och hållbarhet.
Coronahund har blivit ett begrepp. Märker ni av hundboomen?
– Absolut, vi har så många fler valpkunder. Valpkategorin på vår sajt är den näst mest klickade och många ställer frågor om valpar.
Ni satsar stort på kundservice i olika format?
– Ja, vi har en livechatt på Facebook där vi svarar på frågor alla dagar i veckan. Vi hjälper till med storlekar, rekommendationer, referensbilder på hundar med en viss produkt och så vidare. Även på Instagram har vi en extremt nära dialog med många av våra följare. Det är viktigt för att hjälpa kunder på bästa sätt och för att få så mycket feedback som möjligt.
Berätta om liveshopping via Instagram?
– Vi filmar från vårt showroom. Även om kunder inte kan känna på produkterna kommer de lite närmre. Via länkar lotsas de in på vår hemsida och gör sina köp. På så sätt kan vi ge en bättre bild av produkterna och få kunderna att känna sig tryggare vid köp. Likaså skapar vi en relation till dem på ett annat sätt, lite som att du får personlig service i en butik i tället för av en robot i en chatt.
Hur ser era planer ut inför 2021?
– Nästa år blir ett stort år för oss. Vi lanserar många nya produkter, såsom en hundbädd av enbart återvunnet material. Vi satsar starkt i Norden och på sikt är USA intressant. Den marknaden är störst med över 50 procent av all försäljning av husdjursprodukter. De har otroligt mycket att jobba på inom hållbarhet. Att göra skillnad där är vårt mål.
Allt fler svenskar gör sina inköp på nätet, efter pandemins intåg. Victoria Carlsson tipsar om vad du behlver för att fokusera på för att uppgradera din sajt och knyta kunderna närmare dig, digitalt.
- Bjud på läsning. Skapa regelbundet content som är viktigt för dina kunder och potentiella kunder. I vårt fall kan det till exempel vara en serie om att köpa hund där första inlägget är: "Vad behöver jag tänka på inför att min valp ska komma hem?" Det ger ett mervärde för dina kunder samt driver in trafik till sajten.
- Tydliga värderingar. Se till att din hemsida snabbt förmedlar det du tycker är viktigt. Förstår våra kunder snabbt att vår hemsida står för kvalitet, design och hållbarhet när de kommer in på sajten?
- Ingen hjärngympa. Gör din sajt så användarvänlig som möjligt. Lättare sagt än gjort, men studera dina kunders rörelsemönster på hemsidan och jobba frekvent med att bli bättre i shoppingupplevelsen. Var inte heller rädd för att fråga dina kunder direkt om vad de upplevde som mindre bra eller svårt när de handlat på din sajt.
- Berätta er story. Vad är historien bakom ditt företag? För oss är det otroligt viktigt att kunderna känner ett förtroende för oss som bolag och vad vi står för. Storytelling blir viktigt för att stärka varumärket.
Text: Malin Sund.